donderdag 23 augustus 2007

Frans voor garnalen

Zomer in Zeeland. Het ziet er naar uit dat dit de laatste mooie zondag van het jaar wordt. We gaan naar Zeeland. Eindelijk weer eens een wandeling uit het boek; tussen West-kapelle en Zoutelande, net voorbij Vlissingen. Het zijn de vlootdagen, dus het is druk op de weg. Er zijn ook de nodige zondagsrijders, mensen die hooguit 80% van de maximum snelheid rijden. Het weer zit inderdaad mee en wordt mooier naarmate we de kust naderen. De wandeling voert eerst door de polder. Halverwege terug langs het strand. Het is vloed en gelukkig niet zo druk.

Terug in Westkapelle bezoeken we de visboer annex snackbar. Ik kies kibbeling en Carla gefrituurde garnalen. Ik bestel gefrituurde garnalen. De jongen achter de toog kijkt me blanco aan. Bedoelt u deze? Hij wijst enorme surimiwormen aan. Zijn dat garnalen?, vraag ik voor de zekerheid... De jongen moet toch ontkennen. Dan hoef ik ze niet, ik wil garnalen. Weer die blik. Ik wijs het aan op de kaart: crevettes. Ik begin het te snappen. Om hem te helpen zeg ik: dat is Frans voor garnalen. Hij knikt opgelucht. Weer wat geleerd vandaag!

Weer: ruim 20 graden en veel zon, wel bewolkt af en toe.