dinsdag 29 april 2008

Weelde, weemoed en wildernis

Tiengemeten staat al heel lang op ons verlanglijstje en vandaag is het dan zover. Je kunt er alleen komen met de veerpont (2€ p.p.) en die vaart af in Nieuwendijk op de Hoeksche Waard. De pont is geschilderd in de kleuren van Natuurmonumenten, de beheerder van het eiland. Vorig jaar is het eiland teruggegeven aan De Natuur, vandaar. Het landschap is (letterlijk) op de schop genomen en de dijk is doorgebroken, zodat nu een soort slufter ontstaan is, maar dan van zoet water. Er is ook nog een klein beetje getijdewerking.

Op Tiengemeten kun je drie wandelingen doen in even zovele themagebieden: Weelde, Weemoed en Wildernis, maar die zijn zo kort dat je ze best achter elkaar kunt doen. Het eiland ziet er nu nogal kaal en kleurloos uit. In juni moet alles in bloei staan en is het veel kleuriger. Er is wel veel variatie in het landschap. Poldertjes, akkers, kreken, moeras, al dan niet verlaten boerderijen, ruïnes et cetera. Het omliggende water (Haringvliet) is een natuurreservaat en daar kun je niet komen, er zijn wel beschutte uitkijkpunten. Er rijdt een rattenvanger rond op een quad met laadbak. We stonden op een punt dat we niet goed weten hoe we verder moeten en de rattenvanger redde ons uit de nood. Er zijn de gebruikelijke watervogels te zien, maar ook de zilverreiger die je niet veel ziet. We zagen ook een stel hazen.

De natuur is dus nog volop in ontwikkeling en we komen dan ook zeker nog een keer terug, maar dan in de zomer. Terug bij de veerpont zie ik een Peugeot 305 GLD Break staan zonder kentekenplaten. Schijnt niet nodig te zijn in dit terrein... We wachten op de pont en het begint ongenadig hard te regenen. Dat belooft wat, want op de pont is geen beschutting. Gelukkig stopt het zodra de pont afvaart. Via IKEA weer teruggereden. Je moet toch wat...



zondag 27 april 2008

Holland op zijn mulst

Het is alweer een dik jaar geleden dat we naar Texel gingen. Vorige keer nog met Mariska en Laura. Dit jaar hebben de dames geen tijd. Laura zit op Corfu en Mariska is hard bezig met afstuderen. De boot was niet vol, hoewel het hoogzeizoen is (meivakantie). Er vlogen weer de nodige meeuwen mee, dat is toch elke keer weer een leuk schouwspel. Aan de overkant gingen we eerst naar Oudeschild. Daar wordt momenteel de haven verbouwd. Nieuwe kades, meerpalen, steigers et cetera. Snackbar Veronica was nog dicht, dus maar de boterhammetjes aangesproken. Het winkeltje was gelukkig wel open. Carla zocht naar een leuke kikker voor bij de 'vijver', niet gevonden.

We spotten nog een Peugeot 203 (v.a. 1948). Volgende stop is Oosterend, een gezapig dorpje met schattige straatjes. Daarna de Cocksdorp in het Noorden. Op de dijk heb je uitzicht op de vuurtoren met rechts Vlieland. In de buurt zwemmen honderden hooliganzen. Bij de vuurtoren een patatje gescoord die bijna van onze tafel afwaait. De vuurtoren is nu omgeven door honderden meters zand. Dit is Holland op zijn mulst! Het leuke is wel, dat je de vuurtoren van een heel ander kant/afstand kunt bekijken. Hierna gaan we naar de Slufter. We wandelen dit keer (voor het eerst) helemaal tot aan het water. De zee ligt nog weer honderden meters verder. We zijn moe en willen nog even in Den Burg gaan rondkijken.

Via de Koog en het achterliggende bos rijden we nog even langs Tyeslemore, waar we in een grijs verleden nog vakantie hebben gehouden. Dat was in het pré-Peugeottijdperk. Met de trein naar Den Helder, met de bus naar de boot, dan oversteken en met gehuurde fietsen naar Tyeslemore. Tassen achterop. De hele rit duurde 6 uur!

Omdat het zondag is zijn vrijwel alle winkels dicht, maar de terrasjes zijn open. Dit is wel relaxed. We hebben om 17.30 in de Worsteltent gereserveerd en we hebben nog wat tijd over. We rijden er naar toe via Den Hoorn. Veel te vroeg komen we aan, maar dat is geen bezwaar. De bediening is wat traag, dus het tijdvoordeel wordt snel ingelopen. Het eten is goed, alleen niet van het oude niveau. Ook laat de bediening steekjes vallen. Zo verkopen ze geen sigaren meer vanwege het rookvrije karakter, maar wel sigaretten...

Moe maar voldaan aanvaarden we de terugreis. Ik zet de radio aan om te horen hoe het Feyenoord vergaan is. Het is het laatste kwartier en ze staan 2-0 voor. Morgen staan we op de Coolsingel!


zondag 20 april 2008

Kikker in je bil

Het is eindelijk weer eens aardig wandelweer. Omdat we nog iets af te leveren hebben bij mijn favoriete neef in Amersfoort gaan we dit keer naar Den Treek, op steenworp afstand van Amersfoort. In deze omgeving heb ik met de 6e klas lagere school al eens gekampeerd. Ik had toen last van mijn hiel en kon niet zonder pijn lopen en mocht aldus, als de klas een eind ging lopen, met hoofdmeester Vogely meerijden in zijn auto. Dit euvel is na 39 jaar verholpen, dus ik zal toch moeten lopen dit keer. Den Treek is bos- en heiderijk, afgewisseld met vennen. Het is bij nader inzien niet erg enerverend en na 10 km hebben we het eigenlijk wel gehad. Carla heeft last van haar voet, haar steunzool loopt niet lekker.

Op naar neef Hans en vrouwlief Thoy. Hans is Beatlesfan, evenals ik. Sterker nog, hij heeft mij 40 jaar geleden aangestoken! Als dank heb ik in Liverpool een Beatlesmok en folder van Mendips, het huis van tante Mimi waar John Lennon woonde, gekocht. Hans was er erg blij mee. Het bleek dat hij al meer mokken uit deze serie had, maar uitgerekend deze ontbrak nog. Als tegenprestatie kregen we een augurkenpot vol kikkerdril mee naar huis.

We all stand together! [YouTube]


zaterdag 19 april 2008

Routineklus

Laura is weer eens naar Corfu gevlogen om te gaan werken in Kidsworld, Mesonghi Beach. Vanmorgen vertrokken we zo mogelijk nog vroeger dan vorige keer richting Schiphol, ditmaal met een delegatie uit Rotterdam-Oost, Capelle en Nieuwerkerk aan den IJssel. We hebben Laura gisteravond verrast met een afscheidsdiner met de hele club in Bella Beer. Dit kwam als een volkomen verrassing, want het zou een etentje voor twee worden met haar vriendje. Daarna zijn ze nog gaan poolen. Om een uur of twaalf kwamen ze thuis en hebben nog twee uurtjes geslapen. Wij waren al om 22.00 uur in de mand gekropen, 02.00 uur op, 03.00 vertrokken. Onderweg geen bijzonderheden. Op Schiphol troffen we weer enkele collega's van Laura.

Bij het inchecken was het, zelfs op dit uur, bijzonder druk. Laura had 16 kilo overbagage. Normaal gesproken mag dat, maar het was door haar werkgever niet gemeld bij Transavia, dus dat was dokken geblazen, 98 euri's. Gelukkig kan ze het declareren. Nog even paffen en dan op naar de douane. Daar was het ook weer best druk. Het afscheid was niet zo emotioneel als vorige keer, in ieder geval geen traantjes. Ditmaal werd er, na de douane, wèl gezwaaid. Eenmaal thuisgekomen toch maar weer het mandje in. Het merendeel van de jongelui moest echter aan het werk. Wij werden gewekt door Laura's verlossende SMS'je: goede reis gehad, veilig geland en mooi weer op Corfu.

zaterdag 12 april 2008

Slippin' & slidin'

Nu had ik van Laura al een mooi cadeau gekregen voor mijn aanstaande 50e verjaardag: het reisje naar Liverpool. Vandaag had mijn trouwe eega Carla ook een verrassing voor mij in petto. Ze heeft het al maanden geleden bekokstoofd: vandaag ga ik een slipcursus doen. Klein nadeeltje, in het holst van de ochtend opstaan, want om half acht moet je je al melden.

De slipcursus wordt gegeven door Traffic Control in Moordrecht, pal naast de snelweg. We staan op tijd te blauwbekken. Binnen is het al niet veel beter, een enorme kantine wordt verwarmd met een minuscuul kacheltje. Eerst worden we in een leslokaaltje geloodst alwaar een dame ons het één en ander gaat uitleggen. Carla en Laura zijn er ook gewoon bij, gratis les zullen we maar zeggen. Het klasje krijgt onderricht in remmen, slippen, ABS en alles wat daarmee samenhangt. Daarna gaan we met kleine clubjes de auto's in, ik ben samen met een dame en een instructeur. We rijden omstebeurt. Laura maakt filmpjes. De eerste les is, op gewoon asfalt, een noodstop zonder ABS. Dan een noodstop mèt. Dan remmen met uitwijken, ook weer eerst zonder ABS en dan met. Het hele circus doe je dan nog eens opnieuw, maar dan op nat beton. Dit is allemaal niet echt moeilijk, het gaat er om dat je onder verschillende omstandigheden verschillend resultaat hebt. Even wennen is wel, dat je vol op de rem moet gaan staan en dat volhouden.

Moeilijker is de eigenlijke slipcursus. Waar het om gaat is dat je in een slip niet remt, maar stuurt en altijd blijft kijken in de richting waarin je wilt rijden, dan gaat het sturen vanzelf. In theorie. Hier kun je echt de hele dag mee bezig zijn. Niet alleen omdat het maar een enkele keer lukt, maar vooral ook omdat het zo leuk is! De slip wordt veroorzaakt door op een gegeven moment een kwart slag te sturen, tegelijk de koppeling intrappen en de instructeur trekt dan aan de handrem. Gevolg: de auto gaat slippen. Op dat moment moet je gaan tegensturen. Doe je dat goed (op tijd, voldoende en kijkend in de rijrichting) dan ben je in no-time uit de slip en kun je doorrijden. Gaat er iets fout, dan draai je twee slagen in de rondte. Daarna kregen we een demonstratie over het verschil in remweg bij verschillende snelheden, met links nat beton en recht droog asfalt (bermsituatie) en met slechte voor- of achterbanden. Dat maakt nogal wat uit. Duidelijk werd wel, dat een 30 km zone er niet voor niets is, want dan is je remweg maar een paar meter. Bij 50 km een tiental en bij 70 km tientallen meters.


Ik zou ook nog een ongevalssimulator ingaan, maar dat was pas om half één. Dus eerst maar even naar huis. De ongevalssimulator is een auto aan het spit. Je gaat er in zitten met de gordel goed vast en dan draait hij ondersteboven. Uitstappen maar! Dat is niet zo eenvoudig als in de normale situatie. Wat moet je doen? Eerst de benen tegen het dak aan. Dit is voor mij net zo eenvoudig al een willekeurige yoga oefening. Het was een Mitsubishi Colt, dus niet heel groot. Uiteindelijk de benen, met behulp van de andere ledematen tegen het dak aan geplant. Dan de gordel los. Dan lig je op je rug op het plafond. Dus omdraaien, en dan door het portierraam naar buiten kruipen. Het schiet me te binnen dat ik een hernia heb, maar je zult toch verder moeten. Op handen en voeten ware ik Houdini kruip ik richting straatstenen. Je moet er wat voor over hebben! Hierna kregen we, als een soort anticlimax, nog een instructie over de life hammer.

Al met al een heel leuke en toch nuttige ervaring. Carla, bedankt voor dit leuke cadeau. Mijn cadeau voor jou is minder spectaculair, maar kan je ook uit noodsituaties redden en ligt makkelijker in de hand!