zondag 28 oktober 2012

Een nieuwe herfst, een nieuw geluid

Ruim een jaar geleden werden we geconfronteerd met de Developers Preview van Windows 8, dat ik braaf downloadde en installeerde. Luttele maanden later kwam de Consumer Preview, een meer op de eindgebruiker gerichte probeerversie. Nu is dan eindelijk de definitieve versie gelanceerd, althans, voor de traditionele PC. Er is ook een speciale versie voor tablets, Windows RT (waar RT staat voor Run Time). Tezamen met het eveneens spiksplinternieuwe Windows Phone 8 vormen zij het nieuwe Windows Ecosysteem en positioneren zij zich tegenover Android (Google) en iOS (Apple).

In juli kocht ik een nieuwe PC met daarop uiteraard Windows 7. Om een pruillipje bij de kersverse eigenaar te voorkomen heeft Microsoft een upgrade-actie voor slechts 14,99€ voor degenen die tussen 2 juni 2012 en 31 januari 2013 een computer met Windows 7 kopen. Je kon je inschrijven en op 26 oktober zou je een e-mail ontvangen om de upgrade daadwerkelijk aan te schaffen. Microsoft hield woord. Eerst moet je de Upgrade Assistant downloaden en starten om te kijken of je PC wel Windows 8 compatibel is.

Dat mag trouwens ook een andere zijn dan die je net gekocht hebt! Zodoende installeerde ik de upgrade op mijn twee jaar oude laptop. Na het downloaden wordt je gevraagd of je meteen wilt installeren, een DVD wilt branden of een opstart USB-stick wilt creëren. Ik koos, ouderwets als ik ben, voor het tweede. Je moet wel zelf het DVD-brandproces starten. Aan het eind van de rit heb je een heuse Windows 8 opstart DVD. Installeren is, zoals we inmiddels gewend zijn, een peulenschil.

Windows 8, met het beruchte TIFKAM (The Interface Formerly Known As Metro), is primair bedoeld voor touchscreens. Echter, met de muis valt er ook behoorlijk mee te werken. Dat de Desktop nu een App is en dat daarin het Startmenu ontbreekt, het zal wel even wennen zijn. Maar in de paar uurtjes dat ik nu mee gewerkt heb ben ik steeds enthousiaster geworden. Tegen de tijd dat Windows 9 komt weten we niet beter...