donderdag 1 november 2012

Winterklaar

Helium 16", 195|55|R16|87H
Begin september kreeg ik de lachers op mijn hand door aan te kondigen dat ik met flinke korting winterbanden had besteld. Het was zo'n beetje de warmste week van het jaar. Nu na zeven weekjes slapen hebben we alweer nachtvorst gehad en drie dagen later kon ik dan naar de Kwik Fit om de banden te laten verwisselen. Eerst was ik nog in de veronderstelling dat ik ook van die lelijke zwarte stalen velgen moest aanschaffen, maar gelukkig hoeft dat niet: de zomerbanden worden er afgehaald en de winterbanden omgelegd. De afspraak was om 10.00 uur, dus je verwacht dat ze meteen beginnen. Niet dus, het duurde bijna een uur alvorens ze met de klus begonnen.

Michelin Alpin A4
De banden worden afgevuld met stikstof in plaats van met gewone lucht. Stikstofmoleculen zijn zo groot dat ze niet door het rubber heen kunnen dringen, dus de banden lopen minder snel leeg. Als bonus krijg je groene ventieldopjes. Ter afsluiting van het ritueel moet je nog getuige zijn van het aandraaien van de wielbouten en daar ook voor tekenen. Kennelijk is het ooit eens fout gegaan en kreeg Kwik Fit er de schuld van dat er een wiel afliep. Na 150 km rijden moet je de bouten nog even laten controleren.

Michelin Energy Saver
De zomerbanden worden centraal opgeslagen en voorzien van een barcode zodat ze ook weer teruggevonden kunnen worden. Over een kleine vijf maanden worden de banden weer teruggewisseld. Ik vroeg wanneer het beste moment is en toen kreeg ik als antwoord: "dat ligt aan het weer". Zoiets vermoedde ik al, maar dat is mij te vaag. Het blijkt dat als de gemiddelde temperatuur boven de 10°C uitkomt het moment daar is. We zullen zien.

Na de bandenwissel was het tijd om de Peus door de wasstraat te halen. Niet alleen zagen mijn velgen er niet meer uit, ook het Saharazand van afgelopen week was mij een doorn in het oog, om maar niet te zwijgen van de spreeuwenpoep die er op Texel op was neergedaald. Daarna nog even de deurrubbers ingespoten met siliconenspray en winterklaar is Kees!