vrijdag 14 november 2008

Toledo's Digitale Snelweg

Na het vertrek van Laura en Mariska is er een ware ruilverkaveling op gang gekomen in Huize Toledo. Laura's kamer fungeert nu als grenshospitium voor spullen die herverdeeld moeten worden en zal later als Kantoor worden ingericht. Mariska's zolderkamer wordt logeerkamer en wordt in een bric-à-brac stijl ingericht met meubeltjes en snuisterijen die de dames hebben achtergelaten. Ook mijn acht jaar oude (reserve) PC is hierheen verhuisd. Het nog van het PC-Privé-Project stammende apparaat doet het nog prima. Het is al zo vaak geüpdatet dat het met recht het Monster van Frankenstein kan worden genoemd. De plek is ook heel praktisch, het staat slechts één meter onder NAP, dus als de Alexanderpolder onderloopt, kunnen wij waarschijnlijk nog internetten!

De vrijgekomen plek schreeuwde om een nieuwe loot aan de PC-stam. Ik had Carla al voorzichtig de voordelen van een laptop ingefluisterd, doch zij liet zich niet vermurwen. Reddende engel werd XS4ALL. Dat zat zo: Laura en Mariska moesten natuurlijk óók internetten. Zelf ben ik klant van XS4ALL en dit naar alle tevredenheid. Nu hadden zij een actie lopen: als je een tweejarig contract afsloot kreeg je een Asus Eee PC 900 Netbook cadeau. In mijn brein ontsproot een duivels plan: als ik nou eens... Zo gezegd zo gedaan. Bij de aanvraag had ik wel de opmerking geplaatst, dat er in het huis geen vaste aansluiting te vinden was. Geen probleem, dat lossen we wel op. Tijdens de voortgang werd steeds door mij aangehaald dat er geen aansluiting was. Uiteindelijk kwam het er op neer dat we voor 300€ een monteur van KPN moesten laten komen om een aansluiting voor elkaar te figuurzagen. Inmiddels had ik de meterkast al een pijp gesloopt, in de veronderstelling dat daar de draad zich verscholen hield. Op een dag kwam de KPN monteur. Die zei: ik ben al eens eerder in een huis als dit geweest en de aansluiting zit boven de inbouwkasten. Daar zitten inderdaad twee deurtjes, echter muurvast en ik durfde die niet open te breken. Nu moest het er toch maar van komen en voilà, daar was den snoodaard. De opluchting was groot, maar ik kreeg toch wel twee ezelsoren.

KPN-man bood aan e.e.a. aan te sluiten en te testen. Er was geen signaal. Telefonisch (met de speaker aan) technobabbelde hij met KPN Ground Control. Uiteindelijk was er signaal. Ik hoefde alleen nog maar de modem-/router te installeren en de computertjes te koppelen. Major Tom vertrok en bezwoer ons dat dit bezoekje slechts 30€ zou kosten. Dankbaar stopte ik hem 5€ toe. De modem-/router geïnstalleerd (eitje) en de computertjes gekoppeld. Alles werkte, maar geen internet. Dan XS4ALL maar eens gebeld. Die had het druk. Eenmaal aan de lijn werd het scriptje van de helpdeskmedewerker afgewerkt. Uiteindelijk kwam het er op neer, dat KPN-man een lijn van één van de buren had gekaapt, waarover wij dus internetten. Wij gebruiken een IP-adres dat aan een ander toebehoort en daarom werkte het niet. Voorlopig mogen we dit adres blijven gebruiken. Als het geruisloos kan worden aangepast dan merken we er niets van en anders moeten we even een kleine aanpassing doen. We hebben niets meer gehoord. Dit gesprekje duurde 37 minuten.

Toen was het wachten op de laptop. Mariska werd gebeld door TNT dat het binnen twee dagen zou worden bezorgd. Aangezien beide dames werken, voorzag ik een probleem. Ik gokte er op dat het de tweede dag zou worden bezorgd. Het werd dus de eerste dag bezorgd en er werd een briefje achtergelaten dat 's anderendaags na 13.00 uur het pakje kon worden opgehaald bij TNT aan het Weena. Vol goede moed maar een tikje achterdochtig ging ik die dag daarheen. Klokslag 13.00 uur meldde ik me bij de dienstdoende TNT'er. Gewapend met het briefje ging hij op zoek. Gelukkig liggen de pakjes op postcode. Misschien vandaag niet, want de man ging alle kastjes langs, telkens vergeefs. "Het is er niet! Da's ook gek, op het briefje staat iets anders! Niets aan te doen. Ik bel u als het binnen is", wat om 18.00 uur ook gebeurde. "Ja, de chauffeur was ziek" (ik vermoed post traumatische stress). Ik nam mij voor de volgende dag het pakje alsnog op te halen, wat wonderwel lukte.

De laptop, ik mocht hem houden van de dames, is een kek machientje ter grootte van een kloeke schoolagenda. Het heeft echter een nadeel, er zit geen DVD brander in, daarvoor is het te klein. Nu had ik hier al op geanticipeerd en bij mijn favoriete leverancier een externe behuizing gekocht om een DVD brander in te bouwen. Ik had er toevallig nog één liggen. Helaas werkte het niet, ik vermoedde dat de voeding kaduuk was. Deze heb ik inmiddels omgeruild en nu werkt het perfect.
's Heren Digitale Snelwegen zijn ondoorgrondelijk...