woensdag 15 mei 2019

Switchcraft

Wie dit blog een beetje volgt weet dat ik altijd bezig ben om in kleine stapjes mijn geluidsinstallatie in de huiskamer te verbeteren. 

De verbeteringen worden steeds subtieler, aangezien er op apparaatniveau binnen mijn budget niet veel meer te verbeteren valt. Zo niet op het vlak van bijvoorbeeld "audiofiel netwerk", al moet je hier ook den portemonnaie goed in de gaten houden.

Ruud bracht mij op het spoor van de iFi Audio iPower voedingsadapter voor de switch waar het een en ander aan hangt. Het idee is dat schone stroom positief bijdraagt aan een beter geluid. Ik kocht het bij wifimedia, die het de volgende dag bezorgde. Waar je wel op moet letten is het voltage van het apparaat waarvan je de voeding gaat vervangen, in dit geval 9v en dat het amperage gelijk of hoger is dan voorgeschreven. 

Hierna drong zich de behoefte op om ook de CAT7 netwerkkabel (AudioQuest Pearl) van de switch naar de netwerkstreamer te vervangen door de AudioQuest Forest, beide 0,75m. Deze bekwam ik ook weer bij wifimedia. De Pearl verkaste naar de laptop, ook al weer een soort van upgrade ten opzichte van diens standaard CAT6 kabeltje.

Die CXNv2 streamer had overigens wat probleempjes. Onlangs was er een firmware upgrade over de lijn en daarna werd, als je muziek wilde weergeven van de NAS, de LAN connectie verbroken tijdens het inlezen van de tracklist. Maar na enkele dagen corresponderen met de helpdesk van Cambridge Audio, werd het probleem opgelost door de vorige versie van de firmware terug te zetten. Alle lof voor Nicholas van Cambridge Audio!!

De tussenstand:
Bronnen 
Versterking
Weergevers
Netwerk