donderdag 5 november 2020

In mijn element

Nadat ik op zolder de Rotel RA-12 had herenigd met de Pro-Ject Debut II SE begon het slechte geluid op te vallen. Het klonk iel, schel en naarmate de naald het middelpunt bereikte werd het erger. Een versleten naald is dan het eerste wat je te binnen schiet. Het element is een Ortofon MC-1 Turbo, een "moving coil" element met een bewegende spoel in plaats van een bewegende magneet (of in deftige bewoordingen een "moving magnet"). Deze MC elementen hebben een lage uitgangsspanning zodat je afhankelijk van het type of een aparte voorversterker moet gebruiken of het volume flink opdraaien. Ik zat er over te denken om toch maar een nieuw MM element aan te schaffen. 

Pro-Ject is zo'n beetje getrouwd met Ortofon, een gerenommeerd Deense elementenfabrikant. Op hun site kun je een match vinden voor een willekeurige draaitafel en zo vond ik de Ortofon 2M Red, die zeg maar prijstechnisch binnen mijn budget valt. Hifi-Studio Zwaard, alwaar ik de draaitafel twee jaar geleden tweedehands kocht, beval ook dit element aan en bouwde hem voor me in. Volgende upgrade is waarschijnlijk een acryl draaischijf...