woensdag 18 februari 2009

Voor de ingewijden

Vier jaar geleden kocht ik van mijn eerste (en één na laatste) bonus een nieuwe PC. Deze had ik zelf samengesteld. In de loop der jaren zijn harde schijven en DVD-brander en -speler vervangen, je moet toch bij de tijd blijven. Vorige week kreeg het apparaat echter kuren. Opstarten stokte nog voor de POST (Power On Self Test), dus ik vermoedde een probleem met de voeding. Toevallig had ik nog een voeding staan, overgehouden aan een klus die niet doorging. Ik had dit nog nooit gedaan maar het bleek niet moeilijk te zijn. De nieuwe voeding maakt ook een stuk minder herrie. Helaas bleef het probleem, sterker nog, gisteren kreeg ik hem helemaal niet meer opgestart. Nu dacht ik aan een defect moederbord. Navraag bij mijn collega Ferry bevestigde dit. Omdat de rest nog vrij nieuw is en/of goed funcioneert, besloot ik om het moederbord te vervangen. Door de voortschrijdende techniek ben je dan helaas ook gedwongen een nieuwe processor en geheugen te kopen. De tijden zijn niet zo rooskleurig, daarom heb ik niet al te dure componenten uitgezocht. Moederbord: Asus P5B-VM SE, processor: Intel Core 2 Duo E7500 en Kingston 4 GB DDR2 geheugen. Deze spullen on-line besteld bij Informatique en dezelfde middag nog opgehaald. Kosten: 240 euro. Carla, die dit vanaf de zijlijn oogluikend gadesloeg, spoorde mij onverwacht aan haast te maken. Zij is namelijk voor haar werk voor de Stg. Zwerfkatten Rijnmond afhankelijk van deze PC. Ik ging dus meteen aan de slag.
 
Voor je het moederbord inbouwt moet je de processor, heatsink met ventilator en geheugen er op aanbrengen. Ook dit was een primeur voor mij. Na het verwijderen van het oude moederbord (eerst alle kabeltjes losmaken en insteekkaarten verwijderen) de binnenkant van de kast grondig gestofzuigd, vervolgens de nieuwe ingebouwd. Dit is een secuur werkje, vooral het passend maken van het achterpaneel waar alle aansluitingen zich bevinden luistert nauw.Vervolgens de interne voedingskabels aangesloten en de kabeltjes van het voorpaneel. Dan zijn de datakabels voor de schijven aan de beurt. Hier rees een probleem: de lay-out van het bord is zodanig, dat je voor de DVD-brander en -speler een langere kabel nodig hebt dan tot nu toe standaard is (60 cm i.p.v. 50). Deze moest ik dus nog even scoren. Voorlopig alleen de (onderste) DVD-speler aangesloten. Kast dichtschroeven en opstarten.

Ik kreeg meteen een foutmelding: de processor is dermate nieuw dat er een BIOS (Basic Input and Output System) upgrade moest worden uitgevoerd. Dit stukje software snel met de netbook bij Asus gedownload en op een floppy gezet. Bij het opstarten van de PC kun je vervolgens EZ Flash activeren en de upgrade naar het chipje op het moederbord 'flashen'. Daarna werkte de hardware als een zonnetje, alleen wilde Windows XP niet starten. kennelijk omdat er te veel gewijzigd was in de hardware. Er zat niets anders op dan Windows te 'herstellen', dat is opnieuw installeren zonder dat je al je data en instellingen kwijt bent. Reeds geïnstalleerde software blijft ook bewaard. Dat scheelt een hoop werk. Daarna moet je van Microsoft je Windows opnieuw activeren, omdat de hardware gewijzigd is. Big Brother? Gelukkig heb ik een legale Windows, dus dat liep verder gesmeerd. Daarna moet je alle Windows updates ook nog even installeren.

Al met al werkt het lekker en een stuk sneller dan voorheen. We kunnen er weer een paar jaar tegenaan!