zondag 21 februari 2010

Gepasseerd station

Een kleine zestig jaar lang reed de tram tussen Oostvoorne en Rotterdam, van 1905 tot 1965. Eerst het beruchte Moordenaartje met stoomlocomotief, later reden er diesels over dit traject. Toen wij in 1967 van Hellevoetsluis naar Brielle verhuisden was het tramstation in Brielle inmiddels busstation geworden. Ik kwam er niet vaak tot ik naar Christelijke Scholengemeenschap Blaise Pascal in Spijkenisse werd afgevaardigd om aldaar mijn middelbareschooltijd door te brengen.

We schrijven 1970 en ik ga elke dag met de bus naar school. Omdat mijn moeder nooit geld had voor een maand-abonnement, kocht ik elke maandagochtend een weekabonnement, of abellement zoals Bas Weijerse (1925-1989) dat noemde. Hij was de uitbater van dit station annex café, in de volksmond 'Bas' geheten. Bas had ook konijnen en cavia's (of marmotten zoals Bas ze noemde) in de tuin naast het station, pal achter halte Rotterdam.

Aan de andere kant liepen pony's in de boomgaard van Cor Ribbe, de legendarische bakker van de Brielsche Zandtaartjes. Als ik boterhammen over had en dat was vrijwel dagelijks, gaf ik ze aan die beesten. Die met hagelslag vonden ze wel het het lekkerst geloof ik. Later ontdekte ik dat ik geld kon uitsparen door naar school te liften. Het busgeld bewaarde ik voor noodgevallen. Helaas kwam ik door deze bezuinigingsmethode zeer regelmatig te laat, zodat onze conciërge Barneveld (Barney voor intimi) op een gegeven moment al telaatbriefjes voor me klaarlegde. Ik hoefde alleen maar de tijd in te vullen.

Inmiddels is hier het Chinees-Kantonees Restaurant Lotus gevestigd en heeft men een flink stuk laten aanbouwen. Ter ere van mijn zwager Jan's verjaardag zijn we hier lekker gaan chinezen. Mijn zus Nel, mijn neefjes, hun vrouwen en kinderen waren er natuurlijk ook bij.

1965
1965