vrijdag 24 september 2010

Liever Kip Caravans dan gewone caravans

Kip Caravans wordt binnenkort wordt de nek omgedraaid. Het bericht bracht me terug naar 1968, we woonden net een jaar in Brielle. Mijn vader had een straatklus gedaan bij 'het hertenkamp' naast de Martelaarskerk aan de Kloosterweg in Brielle. Als tegenprestatie mocht hij 's mans Kip caravan lenen, waarmee we op vakantie zijn gegaan in Ouddorp. Mijn neef Leen mocht mee, we waren 'beneefd' zogezegd. De Haringvlietdam was nog niet klaar, dus ik neem aan dat we met de pont zijn gegaan, de caravan achter de Ami6 Break. Het was een heel mooie zomer en wij liepen stoer met ons open overhemd maar vanonder dichtgeknoopt rond. 's Avonds liepen langs de akkers waar rijpe penen en onrijpe suikerbieten groeiden, die trokken we dan uit de grond en sneden stukjes af met onze 'dolken' en aten die op. De vrijheid!
 
Er was ook nog een incidentje: ik had een voor die tijd razend moderne viltstift, zo een waar je high van wordt als je er aan ruikt. Op een gegeven moment was ik in de caravan er mee in de weer en in mijn enthousiasme zwaaide ik met mijn armen. Het plafond, van stijlvol gecapitonneerd wit skai, was iets dichterbij dan verwacht en ik trok er een fraaie streep over. Mijn moeder heeft met Erk Vlekkenwater het nog proberen weg te poetsen, maar er was geen redden aan. Zij verwachtte niet dat wij ooit nog deze caravan mochten lenen...

Het duurde twee jaar voor wij er weer mee op uit trokken. We stonden ditmaal op een camping in Laag Soeren, iets ten noorden van Dieren, waar mijn later jong gestorven oom Bert woonde. Het was een somber bos en als het even kon was ik bij mijn oom en tante, neefjes en nichtjes. Daarmee ben ik diezelfde zomer nog twee weken naar IJmuiden geweest, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Titel: ©arla 2010