maandag 12 december 2011

Harrisongs

George Harrison overleed ruim tien jaar geleden op 29 november 2001. Gewaardeerd gitarist als hij was werd hij wel onderschat als liedjesschrijver, wat niet zo vreemd is in het gezelschap van John Lennon en Paul McCartney. Toch konden wij regelmatig kennismaken met zijn liedjes die met zekere regelmaat op hun albums verschenen en de toets der kritiek konden doorstaan. Toen de band uit elkaar ging had George tientallen songs op de plank liggen die in 1970 op de driedubbel-elpee All things must pass verschenen, waarvan ik de dubbel-cd sinds jaar en dag in mijn bezit heb. Het artwork bestaat slechts uit een flets zwart-wit-fotootje, genomen in 's mans achtertuin door de onlangs overleden Barry Feinstein. Als één van zijn laatste projecten werd in 2001 de jubileumversie (expanded & remastered) hiervan uitgebracht, nu in een luxe box en met een keurig boekje in kleur. Ik had al een kopietje, maar vandaag kocht ik dan eindelijk het origineel.

Aangezien ik gek ben op zelf samengestelde verzamel-cd's heb ik er ook een gemaakt van alle Harrison songs (Harrisongs*, zeg maar) uit de Beatleperiode:

Don't Bother Me
You Know What to Do
I'm Happy Just to Dance with You
I Need You
You Like Me Too Much
Think for Yourself
If I Needed Someone
Taxman
I Want to Tell You
Love You To
Within You Without You
The Inner Light
Only a Northern Song
Blue Jay Way
While My Guitar Gently Weeps
Piggies
Long, Long, Long
Savoy Truffle
Not Guilty
It's all too Much
Old Brown Shoe
For You Blue
I Me Mine
Something
Here Comes the Sun
All things must pass

* Ook, en niet toevallig, de naam van zijn muziekuitgeverij.