donderdag 8 december 2011

Winterkost

Kleuterschoolfoto 1962 of '63. *
Toen ik nog een zwijntje was aten we bepaalde gerechten op een bepaalde dag. Dat veranderde ook per seizoen. Zo aten we 's winters op vrijdag hachee. Omdat er draadjesvlees en ui inzat en ik sowieso een slechte eter was, ging dat er bij mij niet in. Tegenwoordig is dat wel anders. Vandaar dat vandaag, hoewel het donderdag is, hachee op het menu staat. Het recept haal ik, zoals wel vaker bij oud-Hollandse gerechten, uit de kleine IK KAN KOKEN uit 1955, maar dan wel aan de tijd aangepast.

Snijd het vlees is blokjes, eventueel vet verwijderen. Meng het met (zee)zout en peper uit de molen. Snipper de uien. Fruit eerst de ui in olijfolie waaraan je een beetje zout hebt toegevoegd tot er bruine randjes ontstaan. Doe de ui even op een bord en smelt in dezelfde pan een klont boter waarin je het vlees aanbraadt. Voeg de uien weer toe en twee eetlepels bloem. Zet dit even aan terwijl je het af en toe omroert. Voeg alle andere ingrediënten en een halve liter heet water toe en breng het geheel al roerend aan de kook. Laat de hachee 2 à 3 uur zachtjes pruttelen. Geef er gekookte aardappelen en rode kool met appeltjes bij.

Ingrediënten:
  • pondje (500gr.) dikke rib
  • 4 uien
  • (zee-)zout
  • klont boter en/of scheut olijfolie
  • 2 eetlepels bloem
  • kopje azijn
  • 1 jeneverbes
  • 2 laurierbladeren
  • 3 kruidnagelen
  • 4 zwarte peperkorrels
  • scheutje zoute soja
  • 2 theelepels (riet-)suiker
  • (groente-)bouillonblokje
  • ½ liter heet water
  • braadpan

*©PAN FOTO, J. van Eijsden