dinsdag 9 april 2013

Kleinood

Gisteren was ik mijn 64GB USB-stick ineens kwijt. Hij hangt normaal gesproken met een musketon-haakje aan mijn sleutelbos, maar het haakje (zo één voor een boodschappenwagenmuntje) was afgebroken. Nu was het eigenlijk een miskoop: te grote capaciteit voor in de auto en mechanisch zwak in elkaar gezet. Het schuifje was inmiddels lam en het dopje losgeraakt zodat ik het met superlijm moest repareren. Je raadt het al: ik ging op zoek naar een nieuw exemplaar. Dat valt nog niet mee want je wordt tegenwoordig spreekwoordelijk doodgegooid met die dingen. Ik had wel een aantal eisen:
  1. geen dop, die kan alleen maar kwijt raken;
  2. geen schuifmechanisme, dat kan lam raken;
  3. geen plastic, dat gaat kapot;
  4. minimaal 16GB, dat is groot genoeg heb ik gemerkt;
  5. klein, dan heb je niet zo'n bult aan je sleutelbos en past ook in de kleinste uitsparing op een laptop;
  6. te koop en liefst in de buurt, ik heb haast.

De zoektocht leverde als resultaat de Kingston Data Traveller SE9 op, een wonder van eenvoud en schoonheid. De (industrieel) ontwerper, Arman Emani, heeft met dit ontwerp diverse prijzen gewonnen. Ook andere elegante ontwerpen van zijn hand vielen in de prijzen. Voor €12,29 kocht ik dit kleinood bij Alternate, bij mijn werk om de hoek. Op de site van Kingston kun je urDrive downloaden, een tooltje om vanaf je USB-stick programma's te draaien, zoals PC Checkup, een Browser, Backup et cetera. Handig voor als een je PC-storing te lijf gaat.

Bekijk hier het filmpje.