zaterdag 20 april 2013

Je verwacht het niet

Vandaag komt Carla terug van een weekje Madrid/Lissabon. Als de kat van huis is dansen de muizen zou je zeggen en echt, ik heb het geprobeerd. Het begon met het upgraden van mijn laptop. Dat ging goed, maar na een paar dagen begon de nieuwe externe hardeschijfbehuizing kuren te vertonen. Het USB3 kabeltje was een beetje wiebelig en maakte slecht contact. Gelukkig kon ik hem binnen acht dagen omruilen voor een nieuwe. Nadat ik ter plekke checkte of deze wel goed was kon ik opgelucht weer naar huis.

Dinsdagmiddag laat sloeg het noodlot toe. Ik zat nietsvermoedend het zoveelste bord macaroni naar binnen te werken, onderwijl TV kijkend. Pling, geen beeld. "Deze zender is tijdelijk niet beschikbaar". Was het maar waar. Ik had ook geen internet zo bleek luttele seconden later. Na alles geprobeerd te hebben ben ik overgestapt op de XS4ALL mobiele internet verbinding, met behulp van een 3G-UMTS USB modem, onderdeel van het XS4ALL ServicePlus pakket. Dat werkte wonderwel, zij het in een hemeltergend laag tempo. Gelukkig kun je de snelheid online upgraden naar 3,5Mbps (minder dan 1/10 van de normale snelheid). Deze snelheid blijft 24 uur actief en dan gaat 'ie automatisch weer omlaag omdat het probleem dan waarschijnlijk is opgelost.
 
Fluks XS4ALL gebeld en ja hoor, na enkele minuten was het lek boven: in De Centrale was er door nog onbekende oorzaak plotsklaps een draadje niet goed aangesloten. Heb ik weer. Men beloofde het morgen aan de beheerder door te geven. Ik gaf ze een hele dag respijt. Gelukkig maar, want er gebeurde niets. Maar weer eens gebeld. Het schijnt dat ik niet de enige ben met dit probleem en dat een serieuze hardwarestoring (Alcatel kaart) de boosdoener is. Inmiddels had ik de snelheid opnieuw verhoogd, want er was 24 uur verstreken. Weer 24 uur later was er geen nieuws te melden. Weer gebeld (dit alles mobiel want tja, geen telefoon natuurlijk) nu om te vragen of ze deze verhoogde snelheid vast willen zetten omdat je dat zelf maar maximaal twee maal mag doen. Hiertoe waren ze bereid, en dan maar meteen tot volgende week maandag. Dan moet het toch wel zo'n beetje gerepareerd zijn. Vrijdag gaan we er alles aan doen meneer. Het is nu zaterdag en er is geen merkbare vooruitgang geboekt.

Gisteren ging ik enigszins bedrukt boodschappen doen en ik dacht, komaan, ik ga eens bij de MediaMarkt langs, daar knap ik misschien van op. Bleek dat een dag eerder The Hobbit op de mediamarkt was gekomen, in DVD, Blu-ray en 3D Blu-ray formaat. Dit was het moment waar ik op had gewacht: een excuus om een Blu-ray speler aan te schaffen. Omdat Carla mordicus tegen deze diepte-investering is (die schijfjes zijn hartstikke duur! en wat kost zo'n speler wel niet!!) liep ik eerst braaf met de DVD onder mijn arm (vergezeld van twee spotgoedkope Brian Eno-cd's en een cd, bedoeld als cadeau voor Carla's verjaardag van een artiest die onlangs na tien jaar een come-back cd heeft gemaakt en niet zo'n goedkope...). Toch maar even langs de Blu-ray spelers. De afgelopen weken heb ik me al een hoedje georiënteerd, maar er kwam niets positiefs uit. Tot ik hier en nu de Samsung BD-ES6000 zag. Flink afgeprijsd, compact (past naast de Motorola mediaspeler van XS4ALL) en voorzien van interessante snufjes. Zo is deze minimalistisch uitgevoerde speler via Wifi te gebruiken als streamer voor muziek die op je PC staat. Ook foto's zijn op die manier op je TV te bekijken. Als dit Carla niet over de streep trekt... De DVD teruggelegd en toch maar de Blu-ray gepakt.