zondag 14 april 2013

Hobbyisme



Nu Carla en Mariska ruim een week weg zijn naar Madrid (om haar verjaardag te vieren) en Lissabon (op bezoek bij Laura en Bruno) kan ik me eens wijden aan die andere hobby. Mijn laptop is inmiddels 2,5 jaar oud en daarmee op de helft van zijn verwachte levensduur. Nu is het moment om de enige upgrade die ik nog kan doen uit te voeren: de harde schijf vervangen door een SSD (Solid State Drive). Een paar maanden geleden heb ik al Windows 8 en 8GB geheugen geïnstalleerd. De desktop is ook al voorzien van een SSD en dat bevalt heel goed. Ik had bedacht dat ik de harde schijf uit de laptop in een externe behuizing kon bouwen (resulterend in een externe harde schijf) en dat geheel aan de Dierenbescherming over doen. Het liep iets anders.

Eerst de SSD. Informatique had een aanbieding van de Intel 520 Series, 120GB. Dat is ruim voldoende voor een laptopje. Een kind doet de was: klepje open, schroefjes los, schijfje er uit, SSD er in, schroefjes vast, klepje dicht. Daarna moest ik natuurlijk eerst de Sony hersteldisk 1 t/m 3 installeren, waarna de upgrade naar Windows 8 nog eens dunnetjes kon worden overgedaan. Alles draait weer (nou ja, draaien...) als een tierelier.

Voor de harde schijf had ik een behuizinkje gekocht van RaidSonic, de Icy Box IB-231StU3-G, met USB3 aansluiting. Je moet toch met je tijd mee, nietwaar? Het schijfje uit de laptop, een Seagate Momentus 7200.4, is eigenlijk best rap en ik vond het dan ook zonde om, in combinatie met USB3, deze weg te geven. Dus ik hou hem zelf en de Samsung G2 Portable met dezelfde capaciteit (320GB) maar met een lagere rotatie-snelheid van 5400rpm en 'slechts' USB2 kan door de Dierenbescherming goed gebruikt worden.