zondag 18 september 2016

Krachtlijnen

Devolo dLAN 500 AV Wireless+ Starter kit
Zoals beloofd had de vorige wijziging in het netwerk nog een staartje. De huidige Powerline adapters, waar nu dus zowel tv- als netwerksignaal overheen gaat, hebben een maximum snelheid van 200 Mbit, wat voor enkel tv signaal voldoende is, maar niet voor meer apparaten tegelijk. Ik ging dus op zoek naar snellere adapters, liefst een type waarmee je het Wifi bereik mee kan vergroten. Dat had ik in het verleden al eens geprobeerd met een Wifi range extender resp. Wifi repeater, maar dat liep op niets uit. Het geval wil namelijk dat dergelijke apparaten wel je bereik vergroten, maar tegelijkertijd de snelheid halveren aangezien er sprake is van in- en uitgaand signaal over dezelfde draadloze draad. 

Devolo dLAN 200 AVplus
Vanwege backward compatibility was ik op zoek naar adapters van Devolo, dit omdat ik niet alle adapters wil vervangen (in één keer). Ze hebben ze in verschillende snelheden, de snelsten gebruiken de aardedraad indien aanwezig om hoge snelheden (1200 Mbit en hoger) te bereiken. Daar heb ik niets aan (geen aardedraad), dus 500 Mbit is het hoogst haalbare in mijn geval. De keus viel daarbij bijna automatisch op de Devolo dLAN 500 AV Wireless+ Starter kit, bestaande uit 2 adapters, één voor koppeling aan de router in het kantoortje, de ander voor koppeling aan netwerkapparaten in de huiskamer. Installatie ging verrassend gemakkelijk, samenwerken met de oude adapter in de slaapkamer moeiteloos. Er was maar één klein probleempje en dat was dat de nieuwe adapter automatisch het IP adres kreeg van de printer, dus die moest ik opnieuw configureren.
Cockpit

Over configureren gesproken, Devolo heeft een zeer uitgebreide configuratietool genaamd Cockpit, waarmee je werkelijk elk denkbare instelling kunt aanpassen. Daar ga ik een volgende keer maar eens mee aan de slag....

Update 16 oktober 2016.
Een maandje later is het zover. De 200 Mbit versie stopt er regelmatig mee, na de vervanging van de NAS (post volgt) is de capaciteit dermate onvoldoende geworden dat er vervanging moest komen in de vorm van de Devolo dLAN 550 duo+. Doorvoersnelheid is een kleine 100 Mbit hoger.