zaterdag 8 oktober 2016

Schijvendans

DS112j
De eenvoudige NAS (Network Attached Storage) die ik enkele jaren geleden kocht is uit de gratie. Deze Synology DS112j* is ingehaald door de tijd. Het was destijds zo'n beetje de eenvoudigste die je kon kopen, met plaats voor slecht één harde schijf en uitgerust met een instap processor, harddiskcontroller en dito geheugen. Tijd voor iets nieuws. 

Kersverse schoonzoon Sander had nog een harde schijf liggen, toevallig exact dezelfde als die zich reeds in mijn NAS bevond (de speciaal voor NAS-gebruik ontworpen Western Digital 2TB WD20EFRX), dus ik ging op zoek naar een nieuwe NAS waar twee schijven in kunnen en met voor de rest snellere hardware. 

Dit vond in in de Synology DS216se. Ook een instapmodel, maar nu naar de maatstaven van 2016. Met twee schijven kan je het systeempje laten mirrorren (a.k.a. Raid0), d.w.z. dat de ene schijf exact dezelfde data bevat als de andere. Dit komt snelheid en veiligheid te goede.

Ik ontdekte trouwens dat de oude NAS slechts SATA II kan aansturen en dat er zich in mijn PC nog een  een dergelijke verouderde harde schijf bevond (de Western Digital 1 TB WD10EARS (Caviar Green) uit 2011), die kon ik daarin overbouwen. Restte natuurlijk nog een nieuwe harde schijf voor de PC in de vorm van de Western Digital WD Blue 1TB WD10EZEX.

De DS112j gaat naar Laura en Bruno zodat die ook een behoorlijke backup kunnen maken en via DLNA muziek kunnen luisteren en foto's bekijken op de TV, want daar is het met een NAS allemaal om te doen, mocht je je afvragen "waar heb dat allemaal voor nodig?".
DS216se

Achteraanzicht

Het binnenwerk met twee harde schijven


*De naamgeving van Synology is als volgt: 
  1. eerste cijfer is aantal schijven
  2. tweede cijfer is jaartal