donderdag 1 augustus 2019

Snoer!

Zoals iedere rechtgesnaarde audiotist zonder ik mij graag af om in alle stilte van muziek te genieten. Zo kocht ik drie jaar geleden een AKG K451 hoofdtelefoon voor de iPod Classic, een handzaam dingetje dat 5 sterren vergaarde bij What Hi-Fi. Op het snoer is een schakelaar geïntegreerd waarmee je de iPod bedient. De geluidskwaliteit en handzaamheid zijn  meer dan OK, dus toen ik voor de huiskamer een vervanger zocht voor de draadloze Sennheiser RS 120 II  kwam ik, na toch wel lang zoeken, uit op de AKG K182. Die Sennheiser bleek toch wel een tegenvaller, aangezien de radioverbinding waarover het geluidssignaal wordt getransporteerd ernstig en irritant stoort. In de verte hoor je Radio Vladivostok bij wijze van spreken...

De AKG K182 kocht ik trouwens ook weer bij Coolblue. Ik zocht een hoofdtelefoon met bepaalde eigenschappen: laag-ohmig, bedraad, over-ear en gesloten, voor niet meer dan 100€. De keuze is dan beperkt tot een handvol en de AKG beviel mij het best. Aansluiting op de CXN v2 netwerkstreamer geschiedt, via een verloopkabeltje van  König, op de RCA uitgang. Dit levert in principe een voorversterker signaal, vandaar dat de hoofdtelefoon laag-ohmig (32Ω) moet zijn vanwege het relatief zwakke uitgangssignaal. Voordeel is dat aansluiting op een mobiel device zoals een telefoon of iPod ook probleemloos is. Enfin, de kabel is drie meter lang, voorzien van een 3,5mm jack en een afschroefbaar verloop naar 6,3mm. Aan de telefoonkant is gekozen voor mini XLR, een standaard voor veeleisende gebruikers die ook wel eens een andere kabel willen proberen.


Update: de luidsprekerkabel is gerepareerd. Winkelier iEar' moest het wel tot tweemaal toe terugzenden voordat het naar tevredenheid was, maar alle connectors zijn opnieuw bevestigd.


De tussenstand:

Bronnen 

Versterking
Weergevers
Netwerk