donderdag 12 november 2009

Klein maar dapper

Deze week werd officieel bekend gemaakt dat Renault de 'Gordini'-versies weer nieuw leven gaat inblazen. Een Renault Gordini herken je aan de witte strepen over de lengte van de auto en was een speciale, opgevoerde versie die ook succesvol was tijdens rally's.

Het meest bekende Gordinimodel is toch wel de Renault R8 uit de jaren zestig. Rond de decennium-wisseling kocht mijn vader een Renault R8 Major, bouwjaar 1968, als opvolger van een witte Opel Kadett B. Het was een schattig autootje met een 1100cc-motor achterin waar een dapper gepruttel uit opsteeg, een heel karakteristiek geluid. De Major was best luxe, met zwarte 'kippenleren' kuipstoeltjes en een houtgefineerd dashboard met mooi ronde instrumenten.

Hierna kocht mijn vader een Renault R5 bouwjaar 1975, die door ons liefkozend 'het wagentje' werd gedoopt. Hij was fel oranje en een heel moderne auto in die tijd. Het was zijn laatste auto. Nadat hij overleden is heeft mijn oudste broer de auto 'geërfd' en er nog jaren in rondgereden. Toen ik nog 'een zwijntje' was* hadden wij een Renault Frégate, maar ik kan me daar heel weinig van herinneren, behalve dat we in de strenge winter van '62-'63 motorpech hadden en we in Hoogvliet in het tramhuisje op de dépannage wachtten.

Uiteraard heb ik ook een aantal Renault model-auto's, te beginnen met de 4CV (mijn allereerste...), dan de Dauphine, de R16 (een auto waar mijn jongste broer in reed), de R8 en R8 Gordini en de R5. De Frégate ontbreekt nog...

Zie ook: Terugblik op de weg.


* Wrample uit Hakuna Matata van Elton John/Tim Rice (The Lion King - 1994).