vrijdag 27 november 2009

Oude vlam

Mijn geboortedorp Hellevoetsluis werd gisteren opgeschrikt door een enorme brand in het voormalige Marinehospitaal, een van de markantste gebouwen in die oude vesting en gebouwd begin 18e eeuw. In de loop der jaren had ik dit gebouw, waar Carla's zus in de jaren zeventig enige tijd heeft gewoond, gefotografeerd.

Vlak in de buurt, op de wallen, stond de Openbare Kleuterschool (a.k.a. De Witte School) waar ik op gezeten heb. Ik heb ook een klassenfoto, ik schat uit 1962. Ik zit op de voorste rij, derde van rechts en kijk natuurlijk weer als enige niet naar het vogeltje! Kinderen die ik nog herken zijn Simon Tuinstra, Peter van Eijk, Peter Oostlander, Ditje Roos, Rodi Baas, en natuurlijk juffrouw Kleinsmit. Wat ik me verder nog kan herinneren is een zinken kleibak op poten en enorme legoblokken. Een keer klaagde ik tegen de juf dat een kind mij aan het pesten was, en zij vroeg wel tien keer 'wat deed hij?' waarop ik 'pesten' zei, tot het tot me doordrong dat ik 'plagen' moest zeggen. Een wijze les!




1958 (niet zelf genomen)

2003

2003

2009

Gemeentepropaganda