zondag 1 november 2009

Van kweeperen en quetches


Gisteren was het, na negen maanden slapen, eindelijk zover. We hadden weer eens een reünie met het Blaise Pascalclubje! Vorige keer zijn we wezen stappen in Brielle, dit keer gingen we een kookworkshop houden op Landgoed Olaertsduyn in Rockanje. Organisator dit keer was Hans, die toevalligerwijze daar werkt. Onder de bezielende leiding van chefkok Joris, die het menu had bekokstoofd, gingen we de gangen zelf klaarmaken. Eén en ander ging gepaard met de nodige slokjes, dus het werd heel gezellig. Ik zou eerst helpen de eendenborsten te ontvliezen, maar kon mij daaraan onttrekken door foto's te maken. Wel heb ik gamba's gedecimeerd en lavasbladeren van hun respectievelijke stengels afgerukt en aan mootjes gehakt. Het ging er middeleeuws aan toe.


Een extra zwaar werkje was het zelf ravioli maken, waar Anja en Ruud zich over bogen. Als de ARBO-gestapo was binnengevallen waren ze zeker gearresteerd. Andere aanwezigen en tewerkgestelden waren Annelies, Celma, Joyce, Simonne, Wilma, Guido, Kees en Rien. Anja had kweeperen van eigen boom meegenomen die prompt tot compote werden verwerkt. We kregen na afloop er ook een aantal van mee.

Ik had een cadeautje voor een iechelijk* gemaakt: Radio Leo, een compilatie-cd** met wellicht iets minder bekende hits uit onze schooljaren, wat volgens mij in dank werd aanvaard. Het was erg gezellig en toen de kweeperencompote op tafel kwam hadden we het al gauw over gayperen, dat niveau. Celma had, voor ze als eerste vertrok, confitures voor iedereen, ook allemaal uit eigen jardin. Ik kreeg er een van quetches, een soort pygmeeënpruim. Het is en petit comité in elk geval erg laat geworden, ik gleed om half vier in mijn mandje in het aanpalende hotel. Helaas moest ik het voor tienen verlaten.

De Tenellaplas is een natuurgebied aan het eind van de straat, maar toch in Oostvoorne, dus daar ben ik gaan wandelen om het gif in mijn lijf uit te drijven. Ik kon kiezen uit de Berken- of Nachtegalenroute. Ik koos voor de laatste, maar op de eerste zie je vast meer berken dan ik nachtegalen heb gezien. Daarna ben ik, na een tussenstop bij Hendrik en Gerda in Brielle, op huis aangegaan.




* Blaise Pascal insider grapje. Dit Bijbelse woord voor 'ieder' werd door een leraar, ik ben vergeten welke,  gebruikt in de zin: 'Heeft een iechelijk dit begrepen?' of een zin van gelijke strekking.

** Tracklist 'Radio Leo':
The Doobie Brothers: Toulouse Street - Listen to the Music
Graham Nash: Songs For Beginners - Chicago
Roxy Music: Roxy Music - Virginia Plain
Paul & Linda McCartney: Ram - Eat at Home
Steve Miller Band: Greatest Hits 1974-78 - The Joker
Sparks: Kimono My House - Amateur Hour
Rolling Stones: The Exile On Main Street - Tumbling Dice
Bob Marley & the Wailers: Natty Dread - No Woman, No Cry
David Bowie: Aladdin Sane - The Jean Genie
Lou Reed: Transformer - Walk on the Wild Side
George Harrison: All Things Must Pass - What Is Life
James Brown: The Best Of - Get Up I Feel Like Beeing a Sex Machine
John Lennon: Plastic Ono Band - Mother
Steely Dan: Can't Buy A Thrill - Do It Again
Doors: The Best of the Doors - Riders on the Storm
Kraftwerk: The Mix - Autobahn
Supersister: The Universal Masters Collection - Radio