vrijdag 3 september 2010

Bijna quitte

Als het even kan maken we een uitstapje ter gelegenheid van Mariska's verjaardag. De keus viel dit jaar op Dordrecht en we zouden per waterbus of -taxi gaan. Omdat het dit weekend ook Wereldhavendagen zijn was dit niet zo'n goed idee, dus gingen we alsnog met de Peus. Een collega van Carla had haar getipt te parkeren bij het Energiehuis, dat was gratis... Ik parkeerde vrolijk in een vak dat opvallend leeg was. Vlakbij is Villa Augustus en, omdat we al een beetje hongerig waren, zijn we daar gaan lunchen. Het is gelegen op een terrein waar ook een oude watertoren staat. Er is een moestuin waar zo'n beetje alles wat ter tafel komt wordt gekweekt. Binnen heeft het een hoog Dudokgehalte, het meubilair lijkt bij het grof vuil of op zijn minst op rommelmarkten bijeengeraapt te zijn. Heel sfeervol overigens.
 
Na de lunch maakten we een wandelingetje door de tuin en toen liepen we richting centrum. Onderweg kwamen nogal wat bruidsparen tegen die werden gefotografeerd en bij het stadhuis was het ook al een komen en gaan van het jonge geluk. Ik kreeg de indruk dat de binnenstad een crisisje doormaakt, er was niet veel volk op de been en er waren aardig wat lege of gesloten winkelpanden. Bij een antiekzaakje zag ik kisten met de opdruk W.J. van Dis staan (Carla's meisjesnaam). Het bleken pootaardappelkisten te zijn afkomstig van een boer uit Nieuw-Beijerland. Leuk voor in de tuin! Het is een heel gesjouw, dus pas op de terugweg hebben we er één gekocht. 
 
Daarna heb ik in de uitverkoop nog een paar Quick Santiago's gekocht, met 70 euro korting. Ik waande me spekkoper, maar eenmaal bij de auto aangekomen prijkte er een parkeerbon achter de ruitenwisser. We stonden op een (zoals gezegd opvallend lege) plek die op vrijdag en zaterdag gereserveerd bleek te zijn voor vrachtwagens van marktkooplui. Het waarschuwingsbord hadden we niet gezien omdat die op de kop staat en daar rij of loop je niet langs. Van mijn 70 euro winst kan ik er nu dus 60 wegbrengen!