dinsdag 15 maart 2011

Koud kunstje

Deden we met onze oude koelkast ruim dertien jaar, de nieuwe hield het koud anderhalf jaar uit. Tijdens de renovatie van 2009 werd de keuken geplaatst door bouwvakkers van de firma Breijer. Ook de inbouwapparatuur werd door deze 'vaklui' geplaatst. Helaas is er het nodige misgegaan. Een paar weken geleden begon het ineens te vriezen in het koelgedeelte. De sperzieboontjes werden glazig, spruiten vroren to knalharde kogeltjes, zelfs mijn drinkyoghurt, essentieel onderdeel van mijn ontbijt, moest ik uit het pak bikken en in de magnetron ontdooien.

Gelukkig kun je bij onze verhuurder MVGM Vastgoedmanagement online je klachten en storingen invoeren. 's Anderendaags werd ik gebeld om het artikelnummer van de koelkast. Men zou het doorgeven aan ATAG, de fabrikant. Die belde mij weer een dag later om het... artikelnummer. Dat hadden ze dus niet doorgegeven. Weer later belde ATAG om door te geven wanneer de monteur kwam. Die kwam 1 maart en constateerde dat de koelkast bleef vriezen omdat voornoemde vaklui hadden verzuimd een transportplaat te verwijderen zodat de koelkast daar stijf tegenaan stond en dus zijn warmte niet kwijt kon. Verder werd er niet voldoende geventileerd, er moest een extra ventilatierooster komen.

Op 14 maart kwam de monteur, niet van ATAG maar van Perfi uit Tilburg. Hij dacht dat het ventilatierooster onderin moest komen, maar daar zat er al één, ik vertelde hem tot zijn verbazing dat deze bovenin moest komen. Geen probleem. Na een uurtje was het gepiept. Ik moest wel 24 uur wachten met aanzetten. Daar gaat onze voorraad dacht ik, dat ik in een koelbox en -tas had gepropt, in de hoop deze snel weer kwijt te kunnen. Twaalf uur wachten was desgevraagd ook goed, dus om middernacht kon ik de koelkast, mèt inhoud weer in bedrijf stellen.