dinsdag 10 januari 2012

Arbeidsvitaminen

Carla en ik spenderen veel tijd achter (voor?) de computer. Onderwijl spelen we met hetzelfde apparaat graag een muziekje af, in de loop der jaren verzameld uit allerlei bronnen. Wat tot nu toe ontbrak was mijn eigen cd-collectie, inmiddels aangegroeid tot ruim 500 stuks. Het is ook een hele klus om dit over te zetten op de PC: ze moeten stuk voor stuk 'geript' worden, zoals het omzetten van het cd-audioformaat naar MP3 wordt genoemd. Ik gebruik daarvoor het aloude programma Audio-grabber. De meest recente versie (1.83) stamt uit 2004. Voor het daadwerkelijk encoderen van de data wordt gebruikt gemaakt van de LAME engine. LAME is een recursief acroniem dat staat voor Lame Ain't an MP3 Encoder. De LAME 3.93.3 bestanden kopieer je naar de folder waarin Audiograbber is geïnstalleerd.

Voordat je gaat rippen moet je nog wat instellingen vastleggen, zoals de locatie waar de MP3's worden opgeslagen en de structuur. Zoals ik het heb ingericht heeft elke artiest zijn eigen folder en daarbinnen elke cd ook. Verder bevat de bestandsnaam zoveel mogelijk informatie. In principe kun je de technische instellingen laten zoals ze zijn.



Ik rip direct naar MP3, maar je kunt ook via een .WAV bestand rippen. Deze kun je gebruiken om een audio-cd te branden zonder kwaliteitsverlies.



Als alles goed is ingesteld kun je beginnen. Stop de cd in de cd-speler/brander van je PC. Audiograbber leest de cd in en er verschijnt een tracklijst. Klik op de Freedb button (met de pinguïn) er alle informatie over deze cd zal worden gedownload.



Klik op Grab! en de cd wordt geript. Om verveling te voorkomen wordt een voortgangsscherm weergegeven. Herhaal dit ritueel tot alle cd's zijn geript.



 Afspelen doe ik met Winamp, maar dat is weer een ander verhaal...