vrijdag 27 januari 2012

Kastendans

Andere tijden: 24 mei 1964. 
Vorige week is Carla's moeder op haar vijfentachtigste overleden, een leeftijd die zij per se nog wilde halen. Een week later stierf ze een barmhartige dood na een, vooral op het laatst, leven overheerst door pijn. We zullen haar missen, maar haar nalatenschap zal ons nog elke dag aan haar herinneren.

Zoals dat gaat na een overlijden volgde er meteen een tijd van keuzes maken. De begrafenis en alles wat daar mee samenhangt, maar ook: wat te doen met haar spullen? Na een week ziften, schiften, weggooien, weggeven en wegbrengen van memorabilia, parafernalia en prullaria bleef er een aantal grote stukken over. De secretaire gaat naar de logeerkamer als bureau. Het grenen ladekastje vond een nieuwe plek op de overloop. Zes Lundiaschappen, een ladeblok en een plint zijn ingepast in onze bestaande kast op de slaapkamer. Een oud kabinet, stammend uit de eerste helft van de vorige eeuw en hoogstwaarschijnlijk zelf getimmerd door Carla's grootvader die timmerman was, kreeg een prominente plaats in onze woonkamer, daar waar de buffetkast stond. Het is een enorm ding dat gelukkig uit twee delen bestaat en door mij met de hulp van Robert van haar kamertje naar ons huis is gesleept. Voor de buffetkast zoeken we nog een bestemming.

Voor...
Na...








Omdat het kabinet zo groot is, leek het me handig om de Lundia mediakast op te splitsen zodat ik die een stukje naar rechts kon verplaatsen:

Voor...
Na...
 
Het vorig jaar door mij uitgebreide cd-gedeelte heb ik losgemaakt en verplaatst naar de plek waar de vitrinekast stond:
Voor...

Na...
 
die op zijn beurt tezamen met de schappen en het ladenblok in de bestaande Lundia-kast op onze slaapkamer is geïntegreerd. 

Voor...
Na...
Bij tweedehandslundia kon ik overtollige onderdelen inruilen voor deerlijk gemiste. Ik hoefde slechts 5€ bij te betalen. Al met al was dit drie dagen werk. Morgen maak ik ter afsluiting Grootmoeders bruinebonensoep...