donderdag 26 januari 2012

Grootmoeders bruinebonensoep

Carla's moeder had het vaak over één van haar culinaire hoogstandjes: bruinebonensoep. Zelf maak ik het vaak als erwtensoep met bruine bonen in plaats van erwten. Dit heb ik geleerd van mijn nicht Nettie, waar ik in de jaren zeventig wel eens tussen de middag ging eten toen ik nog een baantje had in Hellevoetsluis. De soep die ik vandaag maak is bijna zoals Carla's moeder die maakte want gebaseerd op een recept uit de kleine IK KAN KOKEN uit 1955. Dit kookboek erfde Carla jaren geleden van haar oma.

Wat heb je eigenlijk nodig? Twee potten bruine bonen, een klein potje rode kidneybonen, een erwtensoepvleespakket, 300gr gehakt, een handvol uien, snufjes zout, peper, nootmuskaat, kerrie, een gedroogd spaans pepertje (of piri-piri), een eetlepel gedroogde peterselie, 3 laurierblaadjes, 2 foeliefrummeltjes, 3 kruidnagels, 2 (groente-)bouillonblokjes, een scheut zoute ketjap en 1 liter water. Verder boter of margarine en olijfolie.


Hoe doe je dat dan? Doe het vlees in een flinke pan. Daarop de uitgelekte maar niet afgespoelde bruine bonen. Doe er 1 liter water bij en een theelepel zout, de laurier, foelie en kruidnagelen. Breng het aan de kook en laat het geheel een uur zachtjes koken. Maak intussen kleine gehaktballetjes met zout, peper, nootmuskaat, kerrie en peterselie. Snijd de uien in dunne sliertjes. Bak in een flinke braadpan de gehaktballetjes lekker bruin met boter of margarine en eventueel een scheutje olijfolie. Haal ze uit de pan en smoor de uien in het achtergebleven vet met een theelepeltje kerrie en het Spaanse pepertje.

Haal na een uur het vlees met bot uit de pan, snijd dat vlees klein en gooi het terug. Verwijder laurier, foelie en kruidnagelen. Maak de inhoud van de pan fijn met een staafmixer tot er een romig geheel ontstaat. Giet de inhoud bij de uien en voeg verder de gehaktballetjes, kidneybonen, bouillonblokjes en ketjap toe. Laat het nog even zachtjes doorkoken. Serveer met zelfgebakken meergranenbrood en tapenade.


Als je de deur nog uit moet: neem een verschoning mee!

Dit bericht is eerder gepubliceerd op 20 februari 2010.