maandag 25 januari 2010

Gelukkig hebben we de foto's nog

Maartje en ik, 2003.
Vandaag is onze tante Maartje gecremeerd. We verzamelden bij mijn neef Hans, in het huis waar zij ook heeft gewoond en waar wij altijd logeerden. Mijn nicht Nettie was er ook en alle klein- en bijna alle achterkleinkinderen. Daarna vertrokken wij in colonne naar haar kamer in de Amerhorst waar zij lag opgebaard. De confrontatie met haar ontzielde lichaam was wel even schrikken, ik heb er nog niet veel gezien. Ze lag er vredig bij. Er werd ook een dienst gehouden, mijn tante was diep gelovig maar gelukkig niet van dat benauwde.

Na de dienst reden we naar het crematorium, met een omweg langs haar oude huis. Als afsluiting werd Let it be gedraaid, een ideetje van mijn neef. Het paste wel heel goed. Daarna, zo gaat dat nu eenmaal, nog even gezellig nagepraat. Er waren oude neven (mijn leeftijd) en nog oudere nichten. Het was een hernieuwde kennismaking en er werden oude herinneringen opgehaald. Dat werkt, het hoort bij het rouwproces. Daarna nog even met Hans mee naar huis en toen op eigen huis aan. Dag Maartje!

Maartje, Neeltje, Leotje

Henk, Maartje, Neeltje, Leotje en Leo

Rob, Maartje, Neeltje, Stien, Henk, Leotje