vrijdag 8 januari 2010

Hoest?

Postzegels, wie gebruikt ze nog? Wij hooguit voor de kerst- en nieuw-jaarskaarten en nog een aantal losse flodders de rest van het jaar. Snailmail loopt terug en daarmee ook het postzegelgebruik. Dit weerhield de Royal Mail er niet van tien nieuwe postzegels uit te geven waarop albumcovers van UK origine staan afgebeeld. Van die tien heb ik er slechts drie in mijn bezit: Let it bleed (The Rolling Stones, 1969), The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (David Bowie, 1972) en Tubular Bells (Mike Oldfield, 1973).

Vroeger stelde een lp-hoes nog iets voor, qua formaat en qua artwork. In de jongenskamer in de jaren '70 werden die hoezen gespeld, je kon de tekst(en) dan ook zonder multifocaal (multivocaal?) brilletje lezen. Uit mijn eigen (cd-)collectie heb ik er nu impulsief tien uitgezocht die op mij destijds een grote indruk maakten. Negen uit het UK, één uit de USA. En het zijn nog steeds favorieten...

Brand X - Unorthodox Behaviour - 1976

Eno - Taking Tiger Mountain (By Strategy) - 1974

Peter Gabriel - Peter Gabriel 'Car'- 1977

Gentle Giant - Octopus - 1973

Manfred Mann's Earth Band - Messin' - 1973

Roxy Music - Roxy Music - 1972

Seventh Wave - Psi-Fi - 1975

Supertramp - Crime of the Century - 1974

Van der Graaf Generator - Still Life - 1974

Steely Dan - Countdown to Ecstacy - 1973