vrijdag 10 mei 2013

Gevoelstemperatuur

1.6 VTi 120 PK (Peugeot/BMW)
Ik was nog maar een minuut onderweg of er verscheen een waarschuwing op het dashboard: motor te warm en het STOP signaal verscheen ook. Nu reed ik op de Capelseweg dus ik reed en beetje in paniek door naar het Shell tankstation om de hoek, waar ik de ANWB belde. Ze zouden er binnen een uur zijn. Intussen testte ik of het signaal terug kwam. Inderdaad en de temperatuurmeter stond diep in het rood. Nu weet ik niet veel van autotechniek, maar nadat ik had gecontroleerd of er voldoende koelvloeistaf aanwezig was vermoedde ik dat de thermostaatsensor het liet afweten; de motor kòn gewoon nog niet warm zijn. Intussen belde ik de dealer, het is bijna weekend en maandag gaan we een midweekje weg dus haast was geboden. Ze waren het met me eens dat het de sensor zou kunnen zijn, dus dat gaf hoop. Ze hadden het druk maar zouden hun best voor me doen.

Na een half uurtje verscheen de ANWB, die voortvarend te werk ging. Eindconclusie: defecte sensor. Boks! Ik kon er gewoon mee rijden, maar wel meteen naar de garage. Zo gezegd, zo gedaan. Bij de dealer werd de Peus meteen ingepland en met een beetje geluk zou die dezelfde middag al klaar zijn. In de tussentijd kreeg ik de sleutels van een Peugeot 3008 in de handen gedrukt.  Dit is toch wel andere koek. Ik heb wel eens met een schuin oog naar deze auto gekeken, maar vond hem uiteindelijk te groot, te duur en te lelijk. Er mee rijden is ook geen onverdeeld genoegen: een beetje log. Ruimte heb je echter in overvloed, hoewel mijn rechterknie ongemakkelijk tegen de enorme middenconsole leunde. Halverwege de middag was de 208 klaar. Het hele thermostaathuis moest worden vervangen, maar gelukkig viel alles onder de garantie!