Had ik eindelijk mijn audioprobleem opgelost, begon de Motorola VIP1853 kuren te vertonen. Dit kastje is onderdeel van Digitale TV van XS4ALL. Het probleem begon tijdens het zappen: óf hij reageerde niet óf hij sloeg op hol. Heel soms deed 'ie het gewoon. De helpdesk vermoedde het volgende: de infra-rood ontvanger van de TV stoort. Oplossing: een infra-rood sticker op de sensor plakken en dan moet het probleem verholpen zijn. Ik vond het raar dat dit probleem zomaar, na tien maanden, zich voor deed, maar soit. De sticker was volgens de helpdesk bij de MediaMarkt verkrijgbaar. Dat trof, want daar kom ik wel eens. Alleen wisten ze daar niet waar ik het over had, en bij de BCC al helemaal niet. Na enig gegoogle kwam alleen UPC bovendrijven die hun onfortuinlijke klanten met deze 'oplossing' opzadelen en niet tot ieders tevredenheid als ik de diverse fora mag geloven.
De problemen werden allengs erger, getuige onderstaande opsomming die ik de helpdesk telefonisch deed toekomen:
- slaat op hol
- reageert niet
- er wordt niets op het display weergegeven
- kan niet op stand-by worden gezet, ook niet met de knop bovenop
- kan niet uit stand-by worden gehaald (idem)
- geen geluid
- geen beeld
- geen beeld én geen geluid
- wel geluid terwijl in standby(!)
- code 112 op display, een code die niet bestaat...
- et cetera
Hierna moest men toch wel toegeven dat er meer aan de hand was. Ik opperde dat het wel eens de voeding zou kunnen zijn. Helaas is die niet apart omruilbaar dus kreeg ik een vervangend kastje compleet met (een heel andere) voeding en alle kabels toegestuurd. Deze heeft een serienummer en ik moest het serienummer van het defecte kastje doorbellen anders gaat de nieuwe niet werken. Na twee uur zou ik dan het nieuwe kastje kunnen activeren. Echter na twee uur lukte het nog niet, dus maar weer gebeld. Door de drukte was men nog niet in de gelegenheid geweest mijn oude kastje te deactiveren maar nu had de helpdeskmedewerker, tegen alle regels in, dat toch maar alsnog gedaan. Nu werkt alles weer perfect, na twee weken geharrewar en zeker zes keer de helpdesk gebeld te hebben.
Volgende probleem!