Less is more dachten we zo'n twintig maanden geleden toen we onze Peugeot 208 ophaalden. Kleiner en zuiniger dan de 307 Break die we toen inruilden. Zuiniger is 'ie en kleiner zeker. En dat is het probleem. In combinatie met slechts drie deuren is het toch niet zo'n praktische auto gebleken. Een jaartje later kwam de Peugeot 2008 Crossover op de markt en dat blijkt nu precies de auto te zijn die ik altijd al wilde hebben. Op basis van de 208 maar een klein stukje groter: iets langer en hoger, en met een vlakke laadvloer met lage tildrempel en plat wegklapbare achterbank. Een stuk efficiënter dus met de ruimte, wat wel nodig is aangezien we sinds september 2013 weer met ons vieren zijn. Verder is de in- maar vooral uitstap iets 55+-vriendelijker.
Natuurlijk ontbreken de optionele nieuwste snufjes niet, zoals Grip Control®. Dit is een uitbreiding van het ESP waarmee je zonder vierwielaandrijving toch uit de wielen kunt op listige ondergronden zoals zand, modder en sneeuw. Dit systeem is dan wel weer gekoppeld aan 17" Eridan Anthra lichtmetalen velgen met Goodyear Vector 4Seasons M+S (Mud+Snow) banden, met als voordeel dat je het halfjaarlijkse ritueel van zomer- en winterbanden wisselen en vice versa kunt overslaan.
Een andere optie heeft te maken met mijn liefde voor muziek. Standaard audiosystemen in auto's klinken vaak belabberd. Vandaar dat ik heb gekozen voor het JBL Soundsystem, bestaande uit een versterker van 240W en vier tweeters, vier woofers en een subwoofer, netjes weggewerkt in een van de wielkasten. Om het geluid te optimaliseren is gebruik gemaakt van het Harman Kardon®: AuroVox® systeem, waarmee met de akoestische eigenschappen van het interieur rekening gehouden wordt.
De derde optie is het Connect NAV systeem met touchscreen, wat ook al in de 208 te vinden is, maar dan met nieuwe software en gemakkelijker te bedienen. Hierop sluit ik als vanouds mijn iPod Nano of USB-stick aan.
Standaard maar wel nieuw voor mij zijn Hill Start Assist, zeg maar de hellingproef voor dummies. Verder parkeerhulp, want die extra twintig centimeters kunnen wel eens voor problemen gaan zorgen.
Om het stoere karakter van deze auto te benadrukken zijn er wat visuele en zelfs praktische accenten aangebracht. Dakrails, beschermende kunststoffen accenten rondom en roestvrijstalen beschermplaten voor en achter.
De in december 2013 bestelde Peugeot 2008 Crossover Allure 1.6 VTi 120pk, in de kleur Gris Platinum, wordt komende week afgeleverd. Ik ben benieuwd.