zaterdag 30 september 2023

Rottum

Twee jaar geleden huurden we voor de vakantie een Natuurhuisje in Norg, Drenthe, gelegen in een best wel druk bos. Dit jaar wilden we dat anders aanpakken en kozen voor een Natuurhuisje in the middle of nowhere, Groningen, nabij het dorp Rottum.

Dag 1 | We gaan graag in de loop van september, zo ook dit jaar, nog nahijgend van ons uitje naar Liverpool. De reis deden we in drie etappes, we hebben geen haast. Witte boterhammen met gebakken eitjes mee, het kan niet meer stuk. Nadat we precies op tijd arriveerden verschenen er al een stel reeën, moeder met twee kalfjes, op het terrein. Die zouden we nog een paar keer zien...

Na ons geïnstalleerd te hebben toog ik aan de arbeid voor mijn blog over Liverpool, Carla zette zich aan een aantal kleurplaten voor de kleinkinderen als souvenir. Daarna moest ik er aan geloven voor de traditionele vakantiecompetitie: afwisselend Scrabble en Rummikub.

Scrabble: Leo 295 - Carla 286.

Dag 2 | Vandaag eerst boodschappen doen in Uithuizen, waar de grote supermarkten uit de regio geconcentreerd zijn, maar niet nadat ik het erf en de gebouwen uitgebreid gefotografeerd heb. Boodschappen doen ging gepaard met een flinke hoosbui.

's Middags een wandeling gemaakt naar Rottum, een paar kilometer verderop. Dit dorp heeft een lange historie, getuige de oude huisjes, waaronder 't Hoeske van Tais' Joaptje. Het is verder een heel stil dorp, maar de wandeling over de Jacob Tilbusscherweg, omzoomd door weilanden ernaar toe en er in is erg leuk. We namen het pad langs de voormalige gracht en belandden bij het eeuwenoude kerkje. Het kerkje heeft een rijke historie, gebouwd op de fundamenten van een voormalig klooster. Ernaast is een kerkhof gelegen, bevolkt door een stel kippen, haan en een poes.

Rummikub: Carla +4, Leo -4

Het schaap in kwestie

Dag 3 | Na een Engels ontbijt reden we naar het Hoogeland Openluchtmuseum in Warffum. We waren net de weg opgedraaid toen we in de wei een schaap op haar rug zagen liggen. Mijn ex- Dierenambulancehart begon sneller te kloppen en adrenaline maakte zich van mij meester. Er liep al een mevrouw richting het arme beest. Je mag zo'n schaap niet omrollen, maar eerst op heur kont leggen en daarna voorover op de poten zetten, dit ter voorkoming van een maagtorsie, een verdraaide maag met dodelijke afloop. Ik sprong als een jong hert over het hek en rende achter die mevrouw aan, schreeuwend dat ze moest wachten, ik was als de dood dat zij het verkeerd zou doen. Gelukkig was ik op tijd en kon ik samen met haar het schaap weer rechtop zetten, die een beetje beduusd een tijdje bleef staan, waarschijnlijk sliepen haar poten. Ze lag er al een poos, getuige de vele verse keutels die onder haar lagen. Die mevrouw wist van niks, qua maagtorsie, dus dat was op het nippertje.

Het inmiddels zonovergoten museum is een must voor iedereen die het agrarische verleden van Groningen beter wil leren kennen en we leerden veel over de gerestaureerde zaagmolen aldaar van de molenaar zelf.

Hierna reden we naar Noordpolderzijl waar je helaas net niet de Waddenzee kunt zien. Wel vanaf de Noordkaap, een paar kilometer verderop. TomTom in de auto kende het niet, dus maar met behulp van Google Maps daarheen gereden.

Scrabble: Carla 325, Leo 188

Dag 4 | Vandaag een dagje Schiermonnikoog, ons derde waddeneiland na Texel waar we al jaren komen en Terschelling vorig jaar. De boot vertrekt om 09:30 uur vanaf Lauwersoog en parkeren is vlakbij de afvaartplek. Op Schier hadden we twee elektrische fietsen gehuurd, dit ook om te kijken of het wat is. Dat viel reuze mee, Ook al omdat het best mooi weer is zonder al te veel wind. Schiermonnikoog is niet heel groot en ook niet zo toeristisch als we verwachtten, dus dat was ook een meevaller. We fietsten door het duingebied en dronken een bakkie bij op het terras van Beachclub Noderstraun, langs het Westerstrand en in en om het dorp waar we bij de Koffiekajuit nog een patatje met kroket scoorden. Om 16:30 was het al weer tijd om de boot terug te nemen.

Rummikub: Carla +67, Leo -67

Carla unzipped
Dag 5 | Een dagje Groningen (de stad). Ik had mijn zinnen gezet op een bezoekje aan de Plato, een zaak die in Rotterdam node wordt gemist. Natuurlijk gingen we ook naar Unzipped, de Rolling Stones tentoonstelling in het Groninger Museum, waar we in de kou twee uur rondliepen. Daarna scoorden we een gegrild kippetje op de markt en dronken een bakkie met een gebakkie bij Hotel Corps de Garde, waar een een aantal jaren geleden al logeerden.

Laat in de middag videobelden we met Laura en Leana toen de reeën voorbij kwamen in de tuin. Die beesten zijn schuw dus toen we al videobellend ze wilden filmen gingen ze er vandoor. Even later hoorden we gebrul en is Carla gaan kijken waar het vandaan kwam, helaas was één kalfje verstrikt geraakt in de afrastering en gestikt. We hebben toen de eigenaren van het huisje gebeld en die kwamen meteen. Het kalfje is door Sijbrand ergens in het groen gelegd en aan de natuur teruggegeven...

Al met al toch een heftige ervaring waar we met dubbel gevoel aan terugdenken.

Scrabble: Carla 239, Leo 278.

Dag 6 | Deze ochtend liep moederree met het overgebleven kalfje te grazen in de wei. Het is mooi weer en we zijn gaan wandelen richting de voormalige vuilnisbelt nabij de Usquerder maar en het gemaal van Usquert.

Rummikub: geen uitslag genoteerd.

Dag 7 | Deze laatste dag doen we een ronde langs de Wierdendorpen, te beginnen in Pieterburen. Natuurlijk doen we hier de zeehondenopvang aan, wat groter lijkt dan we dachten. Carla daarentegen vindt het een beetje tegenvallen. In 2025 gaan ze naar een nieuwe locatie in Lauwersoog.

Het volgende dorp is Ezinga, waar het Museum Wierdenland zich bevindt. Wierden zijn eeuwenoude bouwsels van de burgers en boeren die zich wapenden tegen wateroverlast voordat er dijken waren. Erg interessant en ook indrukwekkend.

We zijn doorgegaan en stopten vervolgens in Niehove, waar we in een stokoude herberg, nu Indonesisch restaurant, iets dronken en door de uitbater zelfgemaakte sambal (Huseins Hot Stuff) kochten voor de hele familie. Via allerlei andere dorpjes teruggereden.

Scrabble: Carla 262, Leo 238.

Gelukkig kan ik goed tegens mijn verlies!

Dag 8 | Vroeg uit de veren en weer op weg naar Rotterdam. Tussenstop in Bataviastad alwaar wij onze slag slaan in diverse outletstores.