woensdag 6 januari 2010

Downsizen

Pas vroeg Carla terloops: wat kost nou een nieuwe, kleinere auto? Ik viel bijna van mijn stoel en antwoordde naar waarheid: een kleine €22.000. De auto in kwestie is natuurlijk de Peugeot 207 SW, waar ik ruim tweeënhalf jaar geleden al over berichtte. Toen, met nog thuiswonende kinderen, wees ik hem af als 'te klein' maar nu denk ik daar anders over.

Op de Peugeotsite kun je er zelf één  samenstellen en dan komt er een prijsplaatje uitrollen. Omdat ik enig comfort gewend ben (cruise- en climate control) maar nog een aantal zaken mis (mist-lampen voor, regensensor), valt de keus voor mij op de Allure 1.6 VTi 16V voor € 22.145 (update 5 /1/'12). Dan heb je ook nog audio met bluetoothondersteuning. De motor is tezamen met BMW ontwikkeld en is een typisch geval van downsizing (veel vermogen en koppel uit een relatief kleine cilinderinhoud).

De kleur wordt wat mij betreft in ieder geval Bleu Inari. Inari is een plaats in Finland, meer precies Lapland, vlak bij het drielandenpunt met Rusland en Noorwegen. Het ligt aan de Inarijoki* dat via Ukonselkäjärvi uitmondt in het Inarijärvi, wat op de kaart en in het echt Inariblauw is. Zodoende. Dus.


*In het Fins kun je aan de uitgang zien wat het is, bijv. joki is rivier, järvi is
meer. Er is zelfs een plek die Jokijärvi heet (Riviermeer, zeg maar).