donderdag 15 juli 2010

Cadzandweer

Een jaar geleden schreef ik heel stoer dat we er weer een paar jaar tegen konden, qua Cadzand-Bad. Toch kreeg ik weer de kriebels en Carla zei 'waarom ga je niet gewoon alleen?', de schat. Vandaag was het typisch Cadzand-weer: bewolkt, wind, niet echt warm en grote kans op regen. Onderweg stopte ik voor een boterhammetje, net na de afslag naar de Westerscheldetunnel. Parkeren aan de Egelantierlaan en verder te voet, langs het afwateringskanaal, richting strand. Het is eb, maar het water komt al op. Er zijn meer kwallen en vooral meeuwen, dan mensen.
 
Ineens doemt een stalen buis op vanuit het water. Het blijkt dat afgelopen maanden zand is opgespoten vanuit zee door twee hopperzuigers. Even dreigt het te gaan onweren, maar de bui drijft gelukkig over. 
 
Ik liep achter het dorp langs terug, over de Lage Strinkweg, richting afwateringskanaal. Er ligt een enorm gebied braak, waar het vakantiepark Cavelot a.k.a. Noordzee Résidence Cadzand-Bad is gepland. Men is al zes jaar bezig met praten en voorbereiden en het lijkt er op dat de bouw binnenkort begint. Dan is Cadzand-Bad in één klap twee keer zo groot. Ik vraag me af of wij hier blij mee zijn.

Via de Noorddijk loop ik naar de winkels, waar ik een gegrild kippetje bij de Food Plaza (voor thuis) en bij Ice Prince een ijsje (voor nu) scoor. Via een nog toeristischer route dan heen rijd ik weer terug.