zondag 4 juli 2010

Op die fiets

Na er maanden naar uitgekeken te hebben meldden we ons vandaag bij Mariska en Laura, waar de Tour de Ville van de Tour de France voorbij zou komen  op weg naar de Erasmusbrug, de startplaats. Het peloton werd voorafgegaan door de tourkaravaan, een stoet officials, pers en sponsors, die ook allerlei handelswaar het publiek inwierpen, hoewel niet zoveel als we in 2003 in Cognac hadden meegemaakt, toen Lance Armstrong overigens ook al meedeed.
 
Vooraan reed onze burgervader Ahmed Aboutaleb met Chef du Tour Prudhomme. Deze wagen miste ik, omdat mijn horloge achter begint te lopen wegens bijna lege batterij. Ik lette dus niet op en toen waren ze al voorbij. Carla had hem wel in de peiling en riep 'hee!' waarna Ahmed vrolijk naar haar zwaaide. De Erasmusbrug was overbevolkt, dus keken we op tv naar de start en volgden de tocht over de Zuid-Hollandse Eilanden, meer precies Voorne-Putten, waar onze roots liggen. Vooral het Kanaal door Voorne, waar ik als kind in zwom (nou ja, in het daarin drijvende zwembad), vanuit de helikopter was prachtig om te zien.

Na dit spektakel hadden we zin om de stad in te gaan, het was tenslotte koopzondag. Het is opmerkelijk rustig in de stad en we togen naar de ECI. We moesten nog een boek scoren (Het lot van de familie Meijer van Charles Lewinsky) en tot mijn vreugde zag ik Madmen seizoen 1 en 2 voor slechts 20 euro per deel. Hier was ik al heel lang naar op zoek, en ze tellen nog als kwartaalaanschaf ook, dus daar zijn we voorlopig ook weer van af.

Het was moeilijk om niet nog even naar Plato te gaan, waar ik de volgende cd's kocht:

American VI: Ain't no grave - Johnny Cash - 2010
The long & dangerous sea limited edition* - Moke - 2009
Wilco (the album) - Wilco - 2009
* met bonus cd Shorland acoustic with strings