vrijdag 15 oktober 2010

Zoolmeet

Vanwege de vorige week ontdekte plantaire fasciitis resp. hielspoor ging ik een afspraak maken met een podotherapeut. Dat heeft nog heel wat voeten in de aarde. Die hier vlak in de buurt heeft een wachtlijst tot half november, in Capelle namen ze de telefoon niet op, die op de Hoofdweg zit eigenlijk in Schiedam... Uiteindelijk vond ik er één aan de Oostmaaslaan. Een blijmoedige man met een on-Nederlands accent nam de telefoon op. Na het horen van mijn naam informeerde hij of ik uit Rockanje kwam. Mijn vader en nog een handjevol familieleden komen uit die contreien (ikzelf kom uit Hellevoetsluis). Ja, want hij had nogal wat Toledo's in zijn klantenbestand. Familie-waaltje zeker, grapte ik. Een goede basis was gelegd.

Vandaag mocht ik aantreden. Ik kreeg meteen de eerste tip: geen portemonnaie in de kontzak, dat knelt je zenuw af (als je zit) en daar krijg je ook klachten van. Die kon ik ehh... in mijn zak steken. Toen moesten de schoenen en sokken uit. Nadat hij mijn voeten bepoteld had (au!) moest ik op een glazen verhoging met een spiegel eronder gaan staan. Door een bepaald lichteffect kun je dan zien waar de voetzool te hoge of juist te lage druk ondervindt. Daarna moest ik over een soort stempel lopen om de dynamische voet te vereeuwigen. Conclusie: mijn rechtervoet is er erger aan toe dan mijn linker, de 'wijsteen' is ook langer dan de grote teen en dat gaat vaak gepaard met afwijkende middenvoetsbeentjes die dan weer extra problemen veroorzaken. Eén en ander wordt verergerd door 'het ouder worden'.

©arla
Heel fijn. Ik krijg dus zowel links als rechts een steunzool, volgende week zijn ze klaar. Verder kreeg ik gratis schoenadvies naar aanleiding van enkele meegebrachte schoenen. Zij hebben een te platte zool, er moeten echt hakken van drie a vier centimeter onder zitten. Ik kan bijna mijn hele schoencollectie aan de wilgen hangen. Dat kan er ook nog wel bij!