woensdag 6 oktober 2010

Bermvrees

Omdat we zondag Celma en Robert over de vloer hadden voor een high tea zijn we bij wijze van uitzondering maandag gaan wandelen. Er was mooi weer voorspeld, hoewel het er 's morgens nog somber uitzag. Vanwege de herfst had ik een wandeling uitgezocht Op Hees, nabij Soest. Volgens het boekje kon je parkeren bij restaurant 't Spiehuis. Carla ging even naar binnen voor een sanitaire stop en kreeg op haar kop dat we op privéterrein parkeerden. De uitbater zou het voor deze keer door de vingers zien, maar vond het toch nodig om het hele verhaal ook nog een keer tegen mij af te draaien. Bij nadere beschouwing vond ik het maar een lulverhaal, de 'prive-'parkeerplaatsen zijn gewoon in de berm van de openbare weg, dus ook openbaar. Wellicht kan de Rijdende Rechter hier iets aan doen?
 
Het is inmiddels een echte Indian Summer, de zon schijnt en het is best warm en een zelfs beetje drukkend. De wandeling voert langs door koeien bevolkte weilanden (bekoeid, zeg maar), een manege en af en toe een boshuis, zoals het charmante maar vervallen Bouwlust. Vervolgens kom je in een productiebos, Pijnenburg geheten. Het heeft veel geregend, de meeste paden zijn semibegaanbaar door alle plassen en modderpoelen. Er zitten hier tamelijk veel spechten, je hoort ze kloppen. Dan zitten ze meestal op een tak dicht op de stam een noot te kraken.

Aan de andere kant van de spoorlijn kom je in de Lange Duinen, waar je facultatief (anti-) dan wel kloksgewijs omheen kunt lopen. Daarna aanvaardden we de terugtocht. Er groeien opvallend veel paddenstoelen in dit gebied. Weer terug in weidegebied worden we belaagd door stekende muggen en ze hebben het dan vooral op mij gemunt.

Na drieënhalf uur lopen vertrekken we richting Informatique in Bergschenhoek. Gisteren is de harde schijf van mijn pc gecrasht en, na ampel hardeschijffluisteren, was de diagnose: overleden. Komende dagen ben ik hier wel zoet mee. In de tussentijd gebruik ik de nieuwe laptop, die kennelijk nèt op tijd is aangeschaft!

De laatste paar maanden heb ik last van pijn in mijn rechter hiel. Na de wandeling van vandaag kon ik bijna niet meer lopen (dit manifesteerde zich pas na de autorit). Carla, niet van enig medisch inzicht gespeend, dacht dat het hielspoor zou zijn. Dinsdag heb ik meteen een afspraak gemaakt met de huisarts en vandaag kon hij het bevestigen: Plantaire fasciitis met een deftige naam! Het wordt, bij mij althans, veroorzaakt resp. verergerd door een ingezakte voet. Ik zal aan de steunzool moeten. Dat kan er ook nog wel bij!