donderdag 7 oktober 2010

Roof- en knaagdieren

Drie jaar geleden kocht ik de Western Digital Raptor, een relatief dure harde schijf met een capaciteit van 74gb. Deze stond te boek als één van de snelste, mede door de draaisnelheid van 10.000rpm (rotaties per minuut). Dit is hem kennelijk fataal geworden, want afgelopen zondag gaf hij de geest. De pc was spontaan herstart, maar kwam daarna niet verder dan een vage foutmelding, die ook na nader onderzoek mij geen stap verder bracht. Zelfs diagnose met speciale software van WD zelf bood geen soelaas, ook daar een foutboodschap zonder verdere oplossingrichting. Goede raad is duur, dus ik nam de weg van de minste weerstand: een nieuwe kopen. Het prijskaartje was destijds 119 euro, dus 1,61 euro per gb. Dit vind ik nu te duur. Na enig onderzoek kwam ik uit op de Seagate Barracuda 7200.12 van 500gb voor 37 euro. Dat is 7 cent per gb! De snelheid is 7200rpm.

De gecrashte harde schijf was de c-schijf, gelukkig had ik al mijn data op een aparte d-schijf (een Maxtor Diamond-Max10 van 250gb). Deze kopieerde ik met behulp van de Kama Connect2 naar de laptop zodat ik in ieder geval verder kon werken. De 500gb schijf is wel erg groot, dus die hakte ik in tweeën, partitioneren in technobabbel: een c-schijf en een e-schijf. De tweede harde schijf blijft namelijk de d-schijf, hierop staat data en dat is makkelijk te onthouden. Ik gebruik nu Windows 7, maar dat is een upgrade. In de praktijk betekent dat, dat je eerst Windows XP moet installeren en daarna Windows7 daar overheen. Na XP de netwerkdrivers, een firewal en anti-virus installeren en vervolgens online XP activeren. Dan Windows 7 installeren, activeren en vervolgens alle mogelijke Microsoft Updates er overheen. Daarna de oude harde schijf erin en alle overige software installeren. Dit geintje heeft me bij elkaar ruim twee dagen gekost.

Tot overmaat van ramp hield Bluetooth an sich op de laptop er mee op. Wat ik ook probeerde, geen Bluetooth, wat een onbruikbare muis opleverde. Geheel tegen mijn natuur in heb ik het opgegeven en tegelijk met de harde schijf een simpel usb-muisje besteld, de Logitech V100 Optical Mouse for Notebooks. Klein, kort staartje en superhandig.




C-schijf: Windows en software
E-schijf: tijdelijke bestanden (parkeerschijf)
D-schijf: data