dinsdag 9 maart 2010

Oud papier

'Dat mag in de Brielsche Krant!' placht mijn moeder vertwijfeld uit te roepen als er zich iets onverwachts had aangediend. Bedoeld werd natuurlijk de Nieuwe Brielsche Courant, spreekbuis van de Voorne-Puttense bevolking. De NBC is in 1875 door de boekdrukker Johannes Karel Overbeeke (1845-1939) opgericht. De jaargangen tot en met 1945 zijn enkele jaren geleden gedigitaliseerd. Op de site van het Streekarchief Voorne-Putten Rozenburg kun je er op trefwoord of op datum in zoeken. Ik vond bijvoorbeeld in de Burgerlijke Stand het trouwen van mijn ouders en de geboorten van mijn oudste broer en beide zussen.

Toledo's Gelukskantoor,
Voorstraat 73 Brielle
Hierdoor geïntrigeerd ging ik op zoek naar informatie over mijn opa aan vaders kant, Jacob van Toledo. De man is in 1952 overleden en het enige dat ik weet is dat hij keurmeester was bij de Coöperatieve Brielsche Groenten- en Fruitveiling en dat hij daarnaast lootjes verkocht. Hij en diezelfde veiling jublileerden in 1939.

Ik heb verder heel wat advertenties gevonden.  In 1932 is er voor het eerst sprake van Toledo's Gelukskantoor. Ik ga er van uit dat hij kantoor hield op het woonadres, Voorstraat 73, nu Voorstraat 5. Het huis behoorde eerder toe aan Joh. H. Been.

In de oorlog, mijn ouders waren toen al getrouwd, wordt opa genoemd inzake Rijcke-Trek-Loten, waar behoorlijke prijzen mee konden worden gewonnen. Deze werden uitgegeven door de De Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL).



Groenten uit Brielle


Brielle: Lotc. van Toledo

Een Rijcke-Trek-Lot