vrijdag 29 juni 2007

Helsinki Revisited

Dag 15 | Vandaag Helsinki opnieuw bezocht. Nu met de tram in omgekeerde richting (lijn 7A). Eerst maar een croissant scoren in de markthal. Eenmaal buitengekomen beleven we een remake van Hitchcock’s ‘Birds’. Carla wordt werkelijk belaagd door een zwerm agressieve meeuwen die het op haar croissant gemunt hebben. Ik eet de mijne maar in het geniep op. Daarna een rondvaart langs de eilandjes die Helsinki omgeven. Als echte toeristen tussen de Japanners en Amerikanen. Het is aardig weer met af en toe zon. De rondvaart voert ons inderdaad langs veel eilanden van verschillend pluimage. Zo varen we langs een fort, recreatie-eilanden en dure wijken. We worden in vijf talen geïnformeerd over de geschiedenis van Helsinki. Ook varen we langs enkele toeristische trekpleisters als de dierentuin en de ijsbrekers. Dit zijn echt enorme schepen die moeiteloos door vijf meter dik ijs heen gaan. Na de rondvaart even over de markt. Die bonen blijken zoete erwten te zijn, schrijft Bart Braafhart in een reactie. Nog maar eens op souvenirjacht. Leuke winkeltjes die we gisteren over het hoofd hebben gezien.

Op de Esplanad stond een vrouw met een honden- en kattenact. Zag er niet diervriendelijk uit. Carla spoorde die katten nog aan te vluchten, maar helaas, zij verstaan alleen Fins. Daarna met lijn 6 even naar het havengebied, waar de boot vertrekt. In de buurt was een pleintje met vlooienmarkt en een overdekte antiekmarkt annex museum. Met de tram weer terug en nog een laatste ronde in Stockmann, Finlands eigen Bijenkorf. Nog wat laatste dingetjes gekocht en daarna het galgenmaal bij MacDonalds’s. We willen op tijd bij de boot zijn, dus rond 6 uur rijden we richting haven. Komen we in een heuse file te staan! Spitsuur in Helsinki. De verkeerslichten hier zijn namelijk niet berekend op het verkeersaanbod zoals in Nederland, maar hebben vaste intervallen. In de haven aangekomen blijkt het inchecken met een uur vertraagd. Gevolg is dat er een oploopje ontstaat met allemaal Nederlanders die een uur extra moeten wachten. Er worden druk ervaringen uitgewisseld en het is erg gezellig. Inchecken verloopt daarna vlotjes. Als wij door mogen rijden blijkt echter de doorgang versperd door een rood/wit paaltje. Ik dacht dat ik verkeerd gereden was, dus maar omgekeerd. Blijkt dat het mannetje even weg was en dat paaltje heeft neergezet. Handig! We kunnen alsnog doorrijden. Op de boot naar de achtersteven alwaar een aantal reisgenoten zich heeft verzameld. De lucht is mooi met wolken en ondergaande zon. We vertrekken toch op tijd. We gaan vroeg ons mandje in want we zijn bekaf.

Weer: 16 graden, zon, licht bewolkt.