vrijdag 29 augustus 2008

Gezeik

De nacht was weer onrustig. Tegenover me ligt een oude vrouw die heel veel geluid maakt en wel uit vrijwel al haar lichaamsopeningen. Vanmorgen vroeg worstelde ze zich naar de postoel en na veel gekreun en gekerm en gemompel kon ze eindelijk haar plas doen. Helaas was de po nog niet teruggeplaatst, dus alles viel een verdieping lager. Armenvol dweilen moesten er aan te pas komen om het op te ruimen. De vrouw naast me is in het holst van de ochtend van de W.C. gevallen, of van de pot gepleurd, zoals we in Rotterdam zeggen.

Desondanks lekker ontbeten. Omdat ik mijn mobieltje nu heb, zeg ik de huistelefoon op. Carla heeft dit niet in de gaten, dus ik ben voor degenen die dat nummer proberen te bellen onbereikbaar. Sorry daarvoor! Ik mag er nog niet uit en moet ook ontzettend plassen. Zittend lukt niet meer, ik moet echt staan. Gelukkig komt de fysio om half negen, zegt de zuster. Niet dus, ze draaft pas tegen twaalven op. Ze leert me hoe ik moet opstaan, daarna ga ik even lozen. Vervolgens gaan we een stukje lopen. Het gaat verbazingwekkend goed. Ik krijg een boekje met instructies en oefeningen. Ik zit al in fase 2 en krijg de bijbehorende oefeningen voor mijn kiezen, die ik een aantal weken moet volhouden. Morgen fase 3. Ik kan morgen naar huis als ik goed kan traplopen. Ik mag gaan douchen, daarna krijg ik een nieuwe pleister op den wonde. Ik draai regelmatig, lees een boek en krant, loop af en toe wat over de gang.

Het is prachtig weer en de Rotterdamse skyline brengt genoeg afleiding. Links kan ik de Van Brienenoordbrug zien, rechts het Botlekgebied en in het midden mijn werkstede, het Groot Handelsgebouw. 's Middags komt Carla weer op bezoek en we wandelen wat over de gangen. Ik heb moeite met praten en heb een stijve nek. Komt waarschijnlijk van de onorthodoxe houding waarin je geopereerd wordt. De chirurg komt ook nog even langs en zegt dat ik morgen wel naar huis mag. Aad en Lia komen ook nog even, na bezoektijd, op bezoek. Moet kunnen. Het communicatieprobleem is inmiddels uitgelekt, dus ik krijg nog wat telefoontjes. Daarna nog de prikjes tegen stollen en pijn en dan lekker gaan slapen.