woensdag 22 april 2009

Stratenmakers

Gisteravond was ik een beetje aan het websuffen en uit verveling googlede ik mijn moeders familienaam Herlaar. Er kwamen aardig wat links tevoorschijn, waaronder die van de stamboom die teruggaat tot de 7e eeuw. Het blijkt dat de Herlaars en verwanten zoals Harlaar stammen uit Noord-Brabant. Mijn tak vestigde zich in de Alblasser- en Krimpenerwaard en trok later via Vlaardingen naar Brielle.

Op de foto de hele familie, volgens mij genomen ter gelegenheid van het 55-jarig huwelijk van opa en oma in 1956. Ik sta er uiteraard niet op, de rest van ons gezin wel.

Mijn opa Eliza Herlaar (1887) was stratenmaker maar zijn voorvaderen waren bijna zonder uitzondering (scheeps-)timmerman. Mijn vader werkte met/voor hem, al voor WOII, o.a. aan de Rijksstraatweg tussen Brielle en Hellevoetsluis. Opa overleed in 1958, een kleine twee maanden na mijn geboorte.

Onderste foto: opa Eliza, (uiterst links), ome Lies, tweede van links en mijn vader (uiterst rechts) aan het werk, ergens in Brielle, jaar onbekend maar best een tijd geleden.