woensdag 1 april 2009

Onbekende geneugten


Het onthechten vandaag ging niet geheel pijnloos en het zal ook nog wel even gevoelig blijven. Vooral het gebruik van duim en wijsvinger is nog wel pijnlijk omdat door het losmaken van de peesplaat de duimmuisspier opnieuw moet vastgroeien. Na het verwijderen van de CTS-hechtingen, ging ik even langs Correct. De koopjeskelder is vlakbij het SFG, dus dat kwam goed uit. Ik ben namelijk al een tijdje op jacht naar luidsprekers voor de het multimediagebeuren in de slaapkamer. De huidige Jamo Compact 70's gaan naar de meisjes, die ik van de herfst afgescheept heb met 30 jaar oude BNS 240 boxen die eigenlijk voor geen meter klinken. Na enig speurwerk was de keus gevallen op of KEF Cresta 10 (49 euro) of Roth OLi1 (59 euro). De KEF's waren uitverkocht, dus het werd Roth. Ik had nog nooit van Roth gehoord, maar na enig googelen kwam ik er achter dat dit een merk is dat zich kan meten met o.a. Tannoy®, het merk wat ik in de huiskamer heb staan. De speakertjes zijn lekker compact en voorzien van mooie vergulde kabelaansluitingen.

Ik ben zo iemand die eerst de handleiding leest en daar viel mij, naast de gebruikelijke yada yada (plaatsing in de ruimte en deugdelijk aansluiten der kabels) op dat deze luidsprekers opgedragen* waren aan Ian Curtis, de helaas te vroeg door zichzelf van het leven beroofde componist en zanger van Joy Division. Geeft toch een extra dimensie, omdat Joy Division één van mijn favoriete groepen is uit de laat 70'er en begin 80'er jaren. Twee jaar geleden heeft Anton Corbijn nog de film 'Control' aan dit fenomeen gewijd.

*Dedicated to the memory of: Ian Curtis, 15th July 1956-18th May 1980

Niet terug te vinden op 'Unkown pleasures' of 'Closer', maar daarom niet minder beklemmend:

Radio, life transmission
Listen to the silence, let it ring on
Eyes, dark grey lenses frightened of the sun
We would have a fine time living in the night
Left to blind destruction
Waiting for our sight
And we would go on as though nothing was wrong
And hide from these days we remained all alone
Staying in the same place, just staying out the time
Touching from a distance
Further all the time
Dance, dance, dance, dance, dance, to the radio
Well I could call out when the going gets tough
The things that we've learnt are no longer enough
No language, just sound, that's all we need know,
to synchronise love to the beat of the show
And we could dance
Dance, dance, dance, dance, dance to the radio