maandag 14 december 2009

Ik had beter moeten weten

Achterin de The Beatles - de biografie staan ettelijke appendices, één ervan is de Nederlandse discografie. Daarin staan, naast alle regulier uitgebrachte lp's, ook exclusief in Nederland uitgebrachte platen. Zo ook de verzamel-lp Beatles' Greatest, met zijn karakteristieke bruin met blauwe hoes en diagonale ontwerp. Als je goed kijkt lijkt het beeld te kantelen.

De compilatie zelf stamt uit 1965 (net voor de lp Help!, alleen de daarvan getrokken single Ticket to ride uit april '65 staat er op) en was in eerste instantie alleen voor de Duitse markt bestemd, met 'The' voor de titel. Twee jaar later dus ook in Nederland uitgebracht met een nieuwe hoes, maar wel met dezelfde foto. Artistiek kwam het een beetje als mosterd na de maaltijd en vulde het de leemte van bijna anderhalf jaar tussen Sgt. Pepper's en The White Album. In tegenstelling tot eerdere berichten was dit dus de lp die wij thuis hadden. Ik vermoed dat het een sinterklaascadeau was voor mijn broer Henk. Vandaag heb ik een cd'tje gebrand (bron: de geremasterde versie) en ik kan je vertellen dat na ruim 40 jaar de volgorde nog in mijn hoofd zit.

Tracklist:
I Want to Hold Your Hand (2:25)
Twist and Shout (2:37)
A Hard Days Night (2:34)
Eight Day's a Week (2:45)
I Should Have Known Better (2:45)
Long Tall Sally (2:05)
She Loves You (2:23)
Please Mister Postman (2:37)
I Feel Fine (2:24)
Rock and Roll Music (2:32)
Ticket to Ride (3:09)
Please Please Me (2:00)
It Won't Be Long (2:14)
From Me to You (1:59)
Can't Buy Me Love (2:14)
All My Loving (2:07)