zondag 6 december 2009

Ramptoerisme

Oostzanddijk, ca. 1960
Carla en ik zijn beiden geboren en gedeeltelijk getogen in Hellevoet-sluis. Hoewel mij van huis uit geen liefde voor deze plaats is bijgebracht, heb ik toch er (dus) toch een warm plekje voor in mijn hart. Toen vorige week het Marinehospitaal afbrandde waren we dan ook nogal ontdaan. Vandaag gingen we in weer en wind een kijkje nemen bij de ravage. Op het hoofd bij Aquarius waaiden we bekant uit onze vacht, dus zetten we de auto maar achter het gemeente-huis, precies op de plek waar mijn kleuterschool heeft gestaan. We liepen richting Oostkade, maar waar het net spannend begint te worden is de straat afgezet.

Er loopt een beveiligingsbeambte rond die ons vertelde dat het belendende pand (het Admiraliteits-huis) ook gevaar loopt als het Marinehospitaal zou wordt gesloopt, het leunt er namelijk letterlijk tegenaan. Vandaar dat volgens hem die muur en de voorgevel blijft staan en het hele pand zal worden herbouwd. Verder wordt het bluswater weggepompt en via tankers en tankauto's afgevoerd, zijnde chemisch afval. Alle panden in de buurt hebben rook- en waterschade. Het is een trieste bende.

We zijn naar de Westkade aan de overkant gelopen. Dit moet via de sluis omdat de brug wordt gerenoveerd. Vanaf dit punt heb je een 'mooi' overzicht. Daarna gaan we terug en via de Kerkstraat, langs de vest naar de achterkant. Hier kun je goed zien dat de eiken balken netjes opgestapeld zijn en de gaten waar ze in zaten hoog in de muur. Verder zie je dat er een binnenplaats was die nooit zichtbaar was maar nu dus wel. We proberen nog via de Brandlaan (je verzint het niet) dichterbij te komen maar dat lukt niet.

Nu we er toch zijn lopen we over de wallen richting Brielse Poort. Dit was gedeeltelijk de route die ik van huis naar school v.v. liep. Destijds was dat allemaal veel spannender dan nu, met hoge bomen, nu allemaal omgezaagd, en echte kinderlokkers! Over de Opzoomerlaan liepen we weer terug. Daar heb ik in '76-'77 nog een blauwe maandag gewerkt bij de boekhouder van mijn vader. Gezien mijn cijferblindheid was dat niet echt een goeie carrièrekeuze. Het watertje op de foto is dezelfde als die op de foto van mijn oude school dat hier stond.