maandag 8 augustus 2011

Stromen en stralen

Zondag was het uitslapen geblazen. 's Middags togen we naar het centrum van Enschede voor de koopzondag. Er is een gigantische parkeergarage, maar een beetje onoverzichtelijk voor westerse ogen. Tot mijn grote vreugde vond ik bij de Eccoshop een paar leuke schoenen met flinke korting; ik moet tenslotte op de kleintjes letten. Carla moest echter afrekenen, want ik was mijn portemonnee vergeten. Na een wandeling door het centrum en na rondgeneusd te hebben bij de Bijenkorf ging Carla voor het eerst van haar leven heur chipknip opladen, om de parkeergarage te kunnen betalen.

We hadden nog wel zin in een ritje, dus eerst even de portemonnix ophalen (daar zat ook mijn rijbewijs in), dan via Lochem, Twentekanaal en de Hof van Twente, even tanken en dan weer terug. 's Avonds aten we een biefstukje (nou ja, Carla een flinke biefstuk en ik twee entrecôtes), met gekookte aardappeltjes, sperziebonen en jus, en daarna Zomergasten kijken.

Vandaag was het plan om te gaan wandelen in het Springendal, een natuurgebied ten noorden van Enschede, vlakbij Ootmarsum. Het zijn eigenlijk vier wandelingetjes aaneengeregen tot één grote van 14km. Maar de hele nacht en ochtend plensde het maar door dus wij hadden het al uit ons hoofd gezet. Tot 's middags de zon doorbrak. Gewapend met regenjacks en paraplu's waagden we de sprong. Die jacks waren niet nodig, want het was droog, zonnig en best warm. Tot we een paar honderd meter gelopen hadden...

Even twijfelden we nog om te stoppen, maar het werd al weer droger en toen hebben we ongeveer de helft gelopen. Ook hier weer een afwisselend geheel van bos, essen, akkers en weiden. Wij kunnen er maar geen genoeg van krijgen. De bijzonderheden hier zijn duizenden jaren oude grafheuvels en bronnen (springen), waarvan het water zich verzamelt in vijvers die, daar waar ze overlopen overgaan in stroompjes. Na een ritje via Ootmarsum en Lonneker konden we moe maar voldaan neerploffen. Gisteravond had ik al aardappelsla gemaakt (expres teveel aardappelen gekookt), en met een schnitzeltje erbij was het avondmaal een makkie.