vrijdag 19 augustus 2011

Zo blijf je bezig...

Toen we vorig jaar voor het eerst met de auto naar Laura en Bruno in Portugal reden, namen we o.a. Mariska's oude pc mee nadat zij een laptop had gekocht. Een aantal weken geleden is daarvan de voeding geklapt. Meestal houdt dat in dat ook het moederbord en diverse componenten de geest hebben gegeven. Gelukkig had ik onlangs een klusje waaraan ik een complete, iets jongere pc aan heb overgehouden, dus die brengen we binnenkort maar weer. Laura is wel bang dat al haar data naar de Filistijnen is, maar daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Die harde schijf sloop ik eruit en met behulp van de  Scythe Kama Connect 2 pomp ik alles over. Ik ben wel serieus gaan nadenken over het maken van back-ups, iets wat bijna geen enkel weldenkend mens doet. Ik wel. Ik gebruik hiervoor een Netwerkschijf, de X-Gear 3500 LAN. Nu had ik (weer) een duivels plan...

In de loop der jaren heb ik erg veel 'rotzooi' verzameld. Zo ook een externe harde schijfbehuizing van Sitecom, de MD-200. Deze koppel je aan de pc met een USB-kabel. Ik heb er destijds een 80gb harde schijf ingebouwd. Deze gaat mee naar Portugal.

Mariska krijgt de X-Gear, die je desgewenst ook met USB kunt koppelen. Hier bouw ik een 160gb harde schijf in die ik (toevallig) nog heb liggen. Het werkt simpel: op de pc installeer je een driver en de X-Gear koppel je aan je router. Vind je dat te ingewikkeld dan gebruik je de USB-kabel direct aan je pc.

En ik dan? Ik heb vandaag een NAS (Network Attached Storage) gekocht van Conceptronic, de CH3ENAS. Hierin bouwde ik een 500gb harde schijf, de Seagate Barracuda 7200.12, in die ik vorig jaar kocht. Deze kreeg ik in eerste instantie wel maar na verloop van tijd met geen mogelijkheid in mijn pc aan de praat, hij viel weg of werd niet gedetecteerd. Er schijnen meer mensen last van te hebben. Inruilen onder garantie vond ik te veel rompslomp, dus lag 'ie zolang op de plank. Een NAS heeft intelligentie aan boord, vaak een uitgeklede versie van Linux. Eén van de handigste opties is een FTP server. FTP staat voor File Transfer Protocol en stelt je in staat van buitenaf je data te benaderen. Daar ga ik komende tijd eens ernstig op studeren...

Zo groot als een woordenboek...