donderdag 28 juni 2018

Cortona


Een tripje in de buurt. Maar de dag begon met een onvervalst Engels ontbijt, met Italiaanse ingrediënten, dat dan weer wel. Op aanraden van onze gastmensen  gingen we eerst naar de markt in Camucia. Daar heerste een gezellige drukte, met de mannen opeengepakt en druk in gesprek met elkaar. Leuke markt wel, met veel kleding, schoenen, tassen vooral en lokale groenten en vlees(waren). Kleine dissonant waren levende kippies en eendenkuikens in kartonnen dozen. Carla had een leuk jurkje gevonden, helaas niet in haar maat. De verkoper vroeg: "komen jullie uit Nederland?" (in het Nederlands). Bleek hij uit Hong Kong te komen maar jaren in Zeeland te hebben gewoond. Sprak ook vloeiend Italiaans voor zover ik dat kon beoordelen. 


Daarna naar Cortona. Parkeren net buiten de stad en dan per roltrap naar boven. Ik had kennelijk mijn dag niet want ik verbaasde me over hoe klein het plaatsje eigenlijk was en ik miste ook allerlei plekken en informatie uit La vita è bella. Bleek dat in Arezzo te zijn! Het schoot me weer te binnen. Daar gaan we dus nog heen. Wat we heel mooi vonden was een fototentoonstelling van oude, opnieuw afgedrukte glasnegatieven van ik schat begin vorige eeuw. Wat opvalt zijn de ernstige gezichten, ouwelijke kindersmoeltjes en de armoe die ervan afstraalt. 


Na Cortona reden naar het convento delle Celle uit midden 13e eeuw, waar de heilige Franciscus (die van Assisi, waar we ook nog naar toe gaan), een wijle verpoosde. Op de terugweg deden we nog even Cimitero della Misericordia net buiten Cortona aan. Volgens onze maatstaven een bizarre lijkenopslagplaats...