woensdag 19 augustus 2009

Scherven brengen geluk

Momenteel lees ik Het Schervengericht van A.F.Th.. Een verhaal dat in het kort gaat over de confrontatie tussen Charles Manson en Roman Polanski. Manson, verantwoordelijk voor de moord op Sharon Tate en haar vrienden (9 augustus j.l. precies 40 jaar geleden), zit zijn straf uit en Polanski, de weduwnaar van Sharon, moet op last van de rechter een psychiatrisch onderzoek ondergaan wegens onzedelijk gedrag (lees: het verleiden van minderjarige meisjes). Door ingrijpen van hogerhand (de god Apollo, a.k.a. De Griek) komt hij in dezelfde gevangenis (Choreo) terecht om zo het stilzwijgen van Manson te doorbreken. Beide mannen zijn voorzien van een schuilnaam (Maddox en Remo) en vermomming (verband en baard/bril). Hoe het verder gaat moet je zelf maar lezen. Waar het mij hier om gaat is dat dit boek doorspekt is met verwijzingen naar de Beatles en enkele van hun liedjes. Allereerst natuurlijk Helter Skelter, wat de inspiratiebron voor de moorden zou zijn, hoewel het in dit verhaal verder gaat dan dat. Apollo heeft namelijk stiekem John Lennon geïnspireerd om een song te schrijven, Hurly Burly, waarvan de tekst gebaseerd zou zijn op de heksengezangen uit MacBeth. Via slinkse omwegen komt Manson in het bezit van een bootleg van de studiosessie, waarna hij een duivels plan ontwikkelt om een wereldwijde rassenoorlog te ontketenen, waaruit hij en zijn gevolg dan weer als de overwinnaars tevoorschijn zullen komen. Een ambitieus plan. Andere songs die figureren zijn o.a Maxwell's Silver Hammer, verwijzend naar het zilveren hamertje dat Manson bij zich draagt om te kijken of zijn slachtoffers wel echt dood zijn, en Happiness is a Warm Gun, aangehaald tijdens de moordpartij door één van de daders en Piggies.

Afgelopen zaterdag waren we in de Bijenkorf en Carla zag The Beatles - de biografie geschreven door Bob Spitz in een Nederlandse vertaling. Het was 50% afgeprijsd, dus die kon ik niet laten liggen. In de aanloop naar de heruitgave van het complete oeuvre van de Beatles op 09.09.09 waarover ik al eerder schreef, zal dit een leuk hulpmiddel zijn om nog meer the weten te komen van dit fabuleuze viertal. Ik informeerde even bij die andere Griek (Plato) wat dat gaat kosten: 295 euro!

Ik besloot meteen maar om dit oeuvre voor eens en voor altijd in de juiste chronologische volgorde in MP3-vorm op cd te branden*. De huidige collectie gaat namelijk over op mijn dochters en dit beschouw ik dan maar als een archief. Er staan ook nummers bij die later op solo-albums terecht zijn gekomen.