maandag 24 augustus 2009

Ich liebe Rotterdam

Ik denk er wel eens over na om boven NAP (waarom niet NRP?) te gaan wonen, liefst ergens in het oosten van het land. Alleen moeten we dan Rotterdam verlaten, waar we al 30 jaar wonen en waar onze kinderen een eigen stekje hebben gevonden. Vandaag overviel me toch weer het warme gevoel, toen we op de fiets de stad binnenreden. Vanaf de Maasboulevard heb je een magistraal uitzicht op de skyline van Rotterdam. We gingen op een bepaald punt een boterhammetje eten en dan heb je zicht op vier bruggen! Ik zeg tegen Carla: geef me een doos sigaren en mij zie je vandaag niet meer. Helaas, geen sigaren. We reden door naar het Scheepvaartkwartier om daar eens rond te kijken. Toen ik nog bij Mees & zoonen werkte kwam ik daar elke dag. Er is heel wat veranderd. Daarna naar het flatje van de gezusters van Toledo om de fietsen te stallen. Vervolgens gingen we winkelen. De eerste stop was Yendor aan de Korte Hoogstraat om het Kuifje-album 'De juwelen van Bianca Castafiore' te kopen. In dit album figureren enkele van mijn geliefde auto's zoals de Peugeot 403 en Citroën Ami6. De eigenaar reageert knorrig als ik vraag wat die autootjes bij hèm kosten. Ik krijg een verhandeling over in- en verkoop en marges, en na enig aandringen zelfs de prijs te horen. Sorry hoor! Via de V&D liepen we de Hoogstraat door, waar we een Zacht IJsje scoorden. Het was zo warm (het weer, niet het ijs), dat we er bijna niet tegenop konden likken.

Vervolgens gingen we via de Binnenrotte naar de Lombardkade, waar het winkeltje 'Little Italy' is gehuisvest. Dit is een schattig klein supermarktje, waar je uitsluitend Italiaanse lekkernijen kunt kopen. Vandaag gingen we voor verse groene olijven. Niet te vergelijken met wat je bij de AH c.s. kunt kopen. Zalig!

Daarna via de Meent (lees: Plato) naar Selexys aan de Lijnbaan. Hier had ik vorige week een mooi cadeau gezien voor E. die in september 50 wordt. Een rondje Rotterdam is niet af zonder een broodje van Panini op het Binnenwegplein. Tegen het advies van mijn huisarts nam ik een Vecchio (gorgonzola, salami en paprika). Carla kocht verse ananas. Ook lekker. We aten het op het balkonnetje, genietend van het uitzicht over de Leuvehaven. Daarna fietsten we weer naar huis. Wir lieben Rotterdam, dat is wel duidelijk.